Normální šílenství sbírá ocenění i skvělé recenze. Kniha rozhovorů vzdělává o duševních nemocech

Obrázek: normalni-silenstvi-main

„Přáli bychom si, aby kniha byla takovým atlasem duševního zdraví do každé domácnosti. Jsme totiž přesvědčeni, že kniha naplňuje svou původní misi – informovat a destigmatizovat. A věříme, že mnoha lidem i odborníkům pomůže lépe chápat oblast duševního zdraví,“ přáli si Jiří Pasz a Adéla Plechatá, autoři knihy Normální šílenství, když se poprvé dostala do českých knihkupectví. Rok od vydání se shodují, že se jim přání splnilo, a kniha sbírá ocenění.

Kniha Normální šílenství slaví své první narozeniny. Je to přesně rok, co atlas duševního zdraví spatřil světlo světa a začal plnit poličky a regály knihkupectví. Kniha na 544 stranách nabízí 44 rozhovorů s lidmi, kteří se ve svém životě potýkají s duševními potížemi různého charakteru, i odborníky, kteří se duševním nemocem a jejich léčbě věnují.

Poporodní deprese, bipolární porucha, demence

„Úzkosti, které se už nedaly vydržet, přišly asi dva měsíce po porodu. Zhruba další dva měsíce trvalo, než jsem si připustila, že budu potřebovat péči psychiatra. Měla jsem strach z nemocí, abych se nenakazila a následně nenakazila i miminko. Dospělo to až k tomu, že jsem se ho bála i držet a byla jsem klidnější, když ho držel někdo jiný. Měla jsem pocit, že já jsem pro něj riziková,“ vypráví o psychických poporodních potížích Veronika Kubrichtová. Po svých zkušenostech založila organizaci Úsměv mámy, která pomáhá maminkám se zvládáním psychických obtíží v těhotenství i po porodu.

„Měla jsem pocit, že vidím barvy daleko jasnější a barevnější. To je takové trefné přirovnání. To si lidi dokážou představit,“ popisuje Magdalena Pražáková stav mánie a pokračuje: „Přišly s tím samozřejmě i různé psychotické záležitosti, výstřední chování, promiskuitní, hádavé. Mozek jede strašně naplno. Je to úplný myšlenkový trysk. Máte silnější smysly.“ Po mánii ji trápí i depresivní stavy. „Pomalu se dostáváte do reality, uvědomíte si, komu jste ublížili, co jste zase tropili. Spousta věcí je rozbitých a myslíte si, že to nejde spravit. Přemýšlela jsem o sebevraždě. Velmi intenzivně. Chtěla jsem skočit z okna,“ vypráví.

Obrázek: img-6526

Rozhovor s Marií Syrovou, která žije už 9 let s demencí, je ponechán v původním znění. „Ukazuje, jak zásadní pro nás lidi paměť je a jak na to v běhu dní asi trochu ,zapomínáme',“ doplňuje Jiří Pasz. „Já jsem začala bojovat, s tou pamětí asi tak v roce… to může být… to bylo… asi v roce 2011 to začalo,“ pátrá v paměti paní Marie. Snaží se trénovat paměť a slova, která zapomíná, si zapíše do sešitu, když si na ně opět vzpomene. „Jakmile jsem trošku… já jsem taky… já vám potom řeknu, jak se vlastně zjistilo, že já tu nemoc mám. Ale já jsem měla štěstí, že jsem… ji měla… našla jsem ji… se našla brzy. Já jsem chodila… chodím ještě s depresemi. Když máte deprese, to máte našlápnuto tedy… Beru léky a nejsem teď úplně špatná psychicky. Ale… počkejte… teď nevím…“

To jsou jen některé z řady rozhovorů o duševních nemocích, v nichž lidé, kteří s nimi mají osobní zkušenost, vyprávějí, jak se projevují i jak s nimi bojují. V každé kapitole se ke konkrétní poruše či nemoci vyjadřuje z profesního hlediska odborník. O závislostech například hovoří Karel Nešpor, Jiří Masopust vypráví o schizofrenii a posttraumatické stresové poruše se věnuje Jan Vevera. V knize se také dozvíme, že fotbalista David Beckham trpí obsedantně kompulzivní poruchou, olympionik Michael Phelps má ADHD, že Alanis Morissette ví, co znamená mít poruchu příjmu potravy, život prince Harryho je spojen s panickou poruchou nebo to, že jeho matka, princezna Diana, trpěla poporodní depresí.

Nedílnou součástí knihy je také Slovníček pojmů, ve kterém najdete vysvětlení celé řady termínů, jako jsou anxiolytika, copingové strategie, komorbidita, kompulze, psychóza či stigmatizace.

Ocenění i skvělé recenze

Kniha dosud získala dvě ocenění, a to Národní psychiatrickou cenu profesora Vladimíra Vondráčka a Cenu Jaroslava Skály Adiktologické společnosti. „Důležité jsou pro nás obě, obě jsou důkazem, že kniha má svou cenu i pro experty a akademiky, nejen pro širokou veřejnost. Cena adiktologů nás těší hodně i proto, že v knize je nejdelší pasáž věnovaná právě závislostem, ty jsou totiž statisticky největším problém pro nás všechny. Třeba už jen problematické pití se v Česku týká asi milionu lidí,“ vysvětlují pro HFC autoři Jiří Pasz a Adéla Plechatá.

Kniha je přijímána a velmi dobře hodnocena i veřejností. „Zatím máme na knihu velmi pozitivní reakce, i odborníci vítají, že je něco takového v Česku dostupné. Kniha se hodí do všech různých oborů: sociálním pracovníkům, úředníkům, lékařům a zdravotnímu personálu, ale i třeba novinářům. Je to dobrý základ pro všechny, kteří chtějí vědět víc o duševním zdraví a nemoci. My jsme moc rádi, že ji chválí i psychologové a psychiatři,“ shodují se autoři.

Obrázek: kniha-host

„Kniha Normální šílenství je úžasná kuchařka nejčastějších psychických nemocí, se kterými se potkáváme doma, v práci i v okolí. Autoři Adéla Plechatá a Jirka Pasz skvělým způsobem vysvětlují nemoci ne z medicínského pohledu, ale prostřednictvím desítek rozhovorů vás provedou jednotlivými nemocemi (deprese, ADHD, schizofrenie, demence atd.), které jsou naprosto uchopitelné i po mě - osobu bez jakýchkoliv teoretických či praktických zkušeností,“ píše ke knize uživatel Pawlyk na webu Databáze knih.

„Prvotřídně zpracovaná kniha a to nejen obsahem. Žádné zdlouhavé diagnózy ale přímý kontakt s lidmi, kteří danou poruchou trpí. Výborně udělané rozhovory a skvělý příspěvek nejen pro humanitní obory. V dnešním světě je třeba nebrat nic z těchto věci jako tabu ale vědět že jsou a případně jak k lidem přistupovat nebo lze chápat jejich pocity,“ píše tamtéž uživatel DreamerX9. „Toto téma už (o mnoho méně úspěšně) načrtnul Honzák - napsat knihu, která má formu rozhovorů s lidmi mající zkušenost s nějakou duševní nemocí, s doktory, případně lidmi kteří znají někoho s tou nemocí. Tady se to povedlo o tolik lépe! Protože se nejedná primárně o snahu popularizovat své jméno či propagovat jména známých osobností, ale tady to má i poučnou hodnotu, některé věci byly pro mě, člověka který se v tomto oboru přímo pohybuje, dosud neznámé a za to autorům děkuji - je fajn si přečíst o něčem, co vás zajímá a dozvědět se zároveň i něco jiného: něco, co už nebylo omíláno v knihách asi stokrát,“ doplňuje ke knize uživatel hu_87.

Autoři knihy zdůrazňují, že právě odvaha těch, kteří v knize hovoří o svých potížích, dělá knihu jedinečnou. „Jsme moc rádi, že pomáhá destigmatizaci a možná mnoha lidem chápat, že duševní zdraví je potřeba vnímat stejně jako to fyzické. Měli bychom o sebe i o druhé v tomhle smyslu mnohem více pečovat,“ uzavírají.

Udělat radost knihou Normální šílenství svým blízkým nebo sobě můžete ZDE.