Přišli o obživu, pomáhají armádě. Ve volnu Ukrajinci tvoří film ve virtuální realitě o válce

Obrázek: ua-kluci-main

Seniorka Alisa prožívá poslední chvíle svobody v ukrajinském městě rozpadajícím se pod útoky ruské armády. Alisa je fiktivní postavou v interaktivní filmu Fresh Memories, její příběh je však v posledních měsících realitou pro miliony lidí. Interaktivní film ve virtuální realitě skrze příběhy obyvatel města ukazuje, jak válka doléhá na běžné lidi, jak prožívají komplikované ukrajinsko-ruské vztahy členové smíšených rodin, čemu čelí vojáci a jaké situace mohou čekat ty, kteří se raději rozhodli utéct.

Skupina ukrajinských autorů se nachází přímo v centru dění, pouze 100 kilometrů od fronty v regionu Poltava. Práce na filmových projektech se zastavily, filmaři ztratili možnost obživy, zároveň ze země nemohou odejít. „Těch více než 100 dní války změnilo mě i celý svět takový jaký jsem ho doposud znal. Ačkoli se boje naštěstí nikdy nepřiblížily blíže než na 80–90 kilometrů od mého města, válka je v našem každodenním životě neodmyslitelně přítomná prostřednictvím přátel a příbuzných, kteří bojují, kteří byli evakuováni, kteří pracují jako dobrovolníci, prostřednictvím neustálých zvuků sirén, opevnění v ulicích, checkpointů, raněných v nemocnicích a častých smutečních obřadů za padlé v katedrále na hlavním městském náměstí,” říká režisér Volodymyr Kolbasa, který spolu s výtvarníkem Martanem Markarianem a technologem Vadimem Makhitkou v poslední době tráví většinu času sháněním potřebných materiálů pro armádu. Ve volných chvílích pracují na své umělecké činnosti. Je pravděpodobné, že již brzy narukují, proto chtějí co nejvíce práce na projektu odvést nyní. „Je těžké dělat dalekosáhlé plány, když nevíte, co se stane zítra. Nicméně projekt Fresh Memories je mým osobním pokusem takové plány přesto vytvořit. Cítím naprostou nutnost uplatnit se za těchto okolností a udělat něco pro to, abych pomocí média virtuální reality, se kterým umím pracovat, znovu a znovu vyprávěl, čím Ukrajina prochází. Aby byl hlas Ukrajinců slyšet," dodává Kolbasa.

Obrázek: img-20220614-225653-752

Pomoc České republiky

V březnu Volodymyr Kolbasa představil projekt nezávislému českému režisérovi Ondřejovi Moravcovi. „Po zcela profesionální prezentaci se mu ale zlomil trochu hlas a pronesl, že tento projekt bohužel teď nemá sílu realizovat. A že potřebuje lidem sdělit, co se děje na Ukrajině nyní, necelý měsíc po vypuknutí války,” vzpomíná Moravec. „Něco se ve mně pohnulo. Sedm let jsem pracoval na festivalu Jeden svět jako programový ředitel a s lidskoprávními příběhy jsem se potkával dennodenně. Samozřejmě i s těmi z Ukrajiny. Dokonce bych i řekl, že jsem si na ‘velké světové problémy’ vytvořil jistou emocionální imunitu. Ten den se mi ale Volodymyrova niterná potřeba po umělecké výpovědi z války zaryla nečekaně hluboko.” Ondřej Moravec je dnes do projektu zapojen jako producent, spolurežisér a scenárista. „Od té doby uplynulo už pár měsíců. Každý den jsem na lince Praha - Poltava, válka se jeví, že konce mít jen tak nebude, přesto se mě pořád drží neskutečné odhodlání tento projekt realizovat. Protože věřím, že imerzivní VR projekty dokáží v lidech nastartovat ještě o něco silnější vlnu empatie, než je tomu u klasického filmu,” prozrazuje.

Obrázek: alis6

Jelikož ukrajinské umělecké fondy během války nefungují, Ondřej Moravec doufá v pomoc České republiky. Oslovil Státní fond kinematografie i soukromé nadace. Projektu již nyní vyjádřilo náklonnost několik partnerů, mezi nimi například organizace Amnesty International nebo Člověk v tísni. Založil také sbírku, pomocí níž může ukrajinské umělce podpořit i veřejnost. Sbírka by měla pokrýt jejich každodenní životní potřeby jako je jídlo, ubytování, doprava a energie.

Obrázek: img-20220614-225716-312

Fresh Memories

Film Fresh Memories je kronikou několika lidských příběhů z války. Dostupný bude pro VR konzole, specificky pro headset Meta Quest 2. Nejprve bude k vidění na filmových festivalech, v kinech a galeriích, později budou projekce nabízené také školám. Podle Ondřeje Moravce trh s VR brýlemi poslední tři roky každoročně roste o 100% a headset Meta Quest 2 zakoupilo již 15 milionů zákazníků. V hráčském průmyslu také roste zastoupení žen. „Otázka genderové rovnováhy je pro nás velmi důležitá, i proto jsme příběh postavili na primárně ženských hrdinkách, abychom narušili stereotyp, v němž je válka nejčastěji vnímána z mužské perspektivy,” upozorňuje Moravec. „Naší hlavní hrdinkou je navíc starší žena, takže bychom se chtěli zaměřit i na platformy, které zprostředkovávají VR zážitky starším lidem, v Česku je to například iniciativa Hatefree Culture,” upřesňuje. „Česká republika prokázala silnou empatii a solidaritu s ukrajinským národem od prvních dnů vypuknutí války. Proto věříme, že i tento projekt by čeští občané mohli podpořit,” uzavírá.

Obrázek: img-20220614-225555-581

Volodymyr Kolbasa absolvoval magisterský program Digitální vyprávění na Internationale Filmschule v Kolíně nad Rýnem a má také diplom z oboru kamera na společném magisterském programu Viewfinder MA Erasmus Mundus. Pracoval jako DOP 2. štábu na celovečerním dokumentu americko-ukrajinské produkce Stalking Chernobyl: Exploration After Apocalypse. Během studia se rozhodl obrátit na oblast VR storytellingu, aby prozkoumal jeho potenciál jako vizuálního vyprávěcího média. V Německu vyvíjel svůj VR projekt Washed Ashore, který ale přerušila válka. 

Vartan Markarian je interdisciplinární umělec z ukrajinské Poltavy, jehož praxe (https://artvartan.com/en/about/) je založena na práci s malbou, grafikou, instalací, videem a VR. Zkoumá člověka v městském industriálním prostředí. V současné době se zajímá o témata posthumanismu, zvláštní pozornost věnuje problematice války, emigrace, ekologie a součinnosti všech těchto pojmů v kontextu moderní doby. Vytvořil např. instalaci 451° - Leninova hlava, satirickou sochu kombinující zpracované vepřové maso a laserovou estetiku, grafiky a obrazy s válečnou tematikou nazvané Tichý lov (Silent Hunting) nebo Temná planeta (Dark Planet) - 3D videoart zobrazující planetu po ekologické katastrofě.

Ondřej Moravec je nezávislý režisér, scenárista a producent, úzce spolupracující se společností Brainz Studios. Mezi lety 2019 a 2022 pracoval na svém prvním autorském VR projektu Tmání (www.darkeningvr.com). Rovněž pracuje jako nezávislý festivalový dramaturg pro řadu českých filmových festivalů, kde kurátoruje výběr pro kategorie VR filmů - momentálně na festivalech Anifilm, Letní filmová škola, Febiofest a Zlín film fest. Od roku 2022 pracuje jako radní při ministerstvu kultury pro grantový okruh filmových festivalů. Vystudoval scenáristiku na FAMU a žurnalistiku a mediální studia na Karlově univerzitě.