Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Přes 200 dětí z Borohrádku dělá dobré skutky. Řetězově se přidávají další lidé napříč Českem

 

borohradek big

lukas houdekLukáš Houdek
Autor

Koordinátor projektu HateFree Culture. Vystudoval romistiku na FFUK v Praze. Věnuje se také vlastní umělecké tvorbě, ve které reflektuje téma identity, násilí z nenávisti a bezpráví.

13

květnna
2019

Od konce března se Českem šíří řetězec dobrých skutků. Kampaň s názvem #dobroskutkuj odstartovali žáci a učitelé ze základní školy v malém východočeském městě Borohrádek. A přidávají se další lidé různého věku. Princip je jednoduchý. Prostřednictvím laskavosti, dobrých skutků a nezištné pomoci se snaží přinášet do každodenního života více radosti, lásky a porozumění mezi lidmi. A zejména k tomu samému motivovat další.

„U nás na základce každoročně organizujeme mezinárodní projekty, prostřednictvím kterých se mimo jiné snažíme vést žáky k respektu a k tomu, aby se učili i o dalších kulturách,” říká angličtinář a koordinátor těchto projektů ze ZŠ TGM v Borohrádku Michal Přibyl. Dodává, že tyto aktivity dávají prostor pro rozvoj žáků po lidské stránce, na což v běžné výuce není vždy dostatek prostoru. V předchozích projektech se žáci spolu se zahraničními vrstevníky například učili pozitivnímu myšlení nebo vlivu dnešního jednání na budoucnost. „Vytvářeli jsme různé materiály pro budoucí generace. Ty jsme uložili do truhly, která je zakopaná před naší školou. Otevřena by měla být za necelých sto let,“ uvádí příklad. V tomto školním roce se spolu s kolegou tělocvikářem rozhodli zaměřit na ochranu planety, pomáhání a dělání radosti druhým lidem a tím i seberozvoj žáků. A protože děti podle něj baví různí superhrdinové, vytvořili si vlastního. Říkají mu HeartHero (Hrdina s dobrým srdcem) a celým projektem, v němž je zapojeno celkem devět zemí, je provází. Učitelům se tak daří žáky motivovat. „Protože jsme viděli, že projekt je opravdu přínosný, napadlo nás dílčí část rozšířit po celé republice. A tak jsme spustili celorepublikový řetězec dobrých skutků,” vysvětluje.

borohradek 2

Michal Přibyl s jedním z žáků

Žáci a učitelé z Borohrádku se snaží motivovat skupiny i jednotlivce různého věku, aby ve společnosti šířili laskavost a porozumění. Využívají k tomu sociální sítě a snaží se tak dostat k co nejvíce lidem. Na svém Facebooku a Instagramu sdílejí videa nebo fotografie přibližující dobré skutky. A možností se zapojit je spousta. „Dobrý skutek se dá chápat různě. Může to být pomoc v situaci, kdy ji někdo akutně potřebuje, mohou to ale být také laskavá každodenní gesta. Dali jsme proto dohromady 54 nápadů, které jsme umístili na náš web. A tam se mohou lidé inspirovat,” vysvětluje energický učitel Michal. Na webu si současně mohou lidé stáhnout motivační kartičky určené k předání obdarovanému. Vybízejí totiž k tomu, aby následně sám nějaký dobrý skutek udělal.

Kolik lidí a skupin se zapojilo, Michal přesně neví. „Často se například o zapojení škol dozvídáme až zprostředkovaně. Což je škoda, protože věříme, že díky zveřejňování příkladů dobrých skutků na sociálních sítích se nám daří inspirovat druhé. Proto jsme rádi, když se nám zapojení lidé ozývají. Někteří se teprve k účasti chystají – v plánu toho je hodně,” usmívá se. „A to se týká i naší školy. Teď jsem například přišel od prvňáků a deváťáků, kteří vytvořili přáníčka. Po vyučování vyrážíme do geriatrického centra, kde se pokusíme udělat radost seniorům. Přáníčka jim rozdáme, budeme si s nimi povídat, hrát deskové hry,” načrtává plány. „V týdnu jiná třída například uspořádala sbírku krmení pro záchrannou stanici.” Někteří žáci zase píší dopisy pro radost, které pak nechávají na náhodných místech ve městě.

borohradek 4

A žáky takové aktivity baví, přestože Michal připouští, že občas narazí i na děti, které brblají. „Byl zázrak, kdyby se někdo takový ve škole nenašel,“ říká s úsměvem. „Většina žáků se ale zapojuje velmi ráda. A třeba do tvorby tematického videoklipu točeného na jeden záběr při projektovém dnu se zapojila úplně celá škola.” Nedávno Michal s kolegou zorganizoval pro zájemce z řad žáků již čtvrté přespání ve škole, při kterých se věnují přípravám dobročinných aktivit. A i když iniciátory kampaně byla dvojce učitelů, v současné době se na ní podílí celý pedagogický sbor a prostupuje různými vyučovací předměty.

borohradek 6

„Bylo by krásné přinést do naší společnosti trochu víc laskavosti,” zmiňuje své přání Michal. Lidé si podle něj často myslí, že je laskavost samozřejmost, v každodenním životě se to ale příliš neodráží. „Věříme, že když člověk zažije dobrý pocit po tom, co někomu pomůže nebo udělá radost, zanechá to v něm stopy a bude v tom pokračovat i mimo rámec projektu. A příležitost udělat dobrý skutek a šířit laskavost má úplně každý – stačí se kolem sebe jen rozhlédnout,” uzavírá.

borohradek 3

borohradek 7

borohradek 1

Foto: Archiv ZŠ TGM Borohrádek

Čtěte dále

„Vietnamský dril vztahům nepomáhá.” Navzdory rodičům skončil u filmu. Je nominován na Lva

Český herec vietnamského původu Lukáš Tran se narodil v Mostě. Většinu života pak prožil v Opavě, kam se rodiče odstěhovali za obchodem. Přestože je jeho oficiální jméno Duy Anh Tran, používá dnes včetně komunikace s rodinou českou přezdívku Lukáš, kterou mu matka s otcem po poradě s českou chůvou dali. Lukáš vystudoval bakalářský program marketingové komunikace na Fakultě multimediálních studií na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, pracovat začal jako produkční u filmu. Před časem zareagoval na inzerát herce a režiséra Jiřího Mádla, který do svého nového filmu Na střeše hledal Vietnamce. A přestože Lukáš nikdy před kamerou nestál, konkurz vyhrál. Nyní je za svůj výkon nominován na Českého lva a herectví je nyní jeho hlavní pracovní náplní i vášní.

Lukáš Houdek 19. 2. 2020

Tragédiemi opředená syrská samoživitelka finišuje studium práv. Brzy začne odznovu v Británii

Jako jednadvacetiletá uprchla ze Sýrie opředená řadou tragických zážitků a ztrát. Ty pokračovaly i po nalezení útočiště v sousedním Jordánsku. Po řadě kopanců a existenčních problémech se díky své cílevědomosti a talentu ocitla na univerzitě. A brzy spolu s rodinou začne nový život ve Velké Británii. Ta jí ve spolupráci s UNHCR, která její příběh přinesla, dala šanci.

Lukáš Houdek 20. 2. 2020

„Společnost se námi ráda dojímá, zároveň sama vytváří bariéry,“ říká aktivistka lobbující za práva lidí s postižením

„Princip inspiračního porna je takový, že je postižení považováno za cosi strašného, co má tedy fungovat jako motivace pro tzv. normální lidi. To by ale samo o sobě nemělo znamenat, že dojímat se je nemístné. Společnost je obecně hodně nastavená na to, že postižení je strašná věc, zároveň ale zůstává pasivní vůči odstraňování bariér. Chybí předpoklad, že postižení je obtížné právě kvůli překážkám, které by se ale daly odstranit,” říká Jitka Rudolfová. Od narození má dětskou mozkovou obrnu, je na vozíku. Vystudovala Karlovu univerzitu a pracuje pro festival Jeden svět. 

Adéla Gálová 20. 2. 2020

Jako student byl znásilněn. Dnes pomáhá dalším mužům s podobnou zkušeností

Alex Feis-Bryce je ředitelem britské organizace SurvivorsUK, která se zaměřuje na pomoc obětem znásilnění z řad mužů. Tou se stal ve studentském věku i on sám. „Věřím, že mi něco hodil do pití. Nevím to na sto procent, ale po tom, co jsem se napil, jsem najednou začal být malátný. Pak jsem usnul a on mě odnesl nahoru do ložnice. Nedlouho po tom mě znásilnil,” vzpomíná. Podle něj muži často takové zážitky před okolím tají. Bojí se posměchu, cítí současně vinu. O poradenství a skupinové terapie v rámci činnosti organizace je však enormní zájem. „Máme dlouhý waiting list,” říká. On sám se se svou zkušeností podle svých slov vyrovnal bez pomoci odborníků. Lékem mu bylo sdílení a v posledních letech zejména jeho práce.

Lukáš Houdek 20. 2. 2020

 

 

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.