Vánoční kampaň Vodafone sklidila rasistické urážky. Operátor hejtrům poslal vzkaz

Obrázek: vodafon-rodina-hejty-small

Vánoční kampaň mobilního operátora Vodafone letos představila bratry Sama a Maxe Budimanovy s jejich maminkou. Kluci si získali přízeň publika svými rozpustilými řečmi a také tím, jak jsou před kamerou přirození. Ne všechny reakce na kampaň s česko-indonéskou rodinou však byly pozitivní. Vodafone dostal studenou sprchu v podobě nenávistných komentářů, z nichž řadu musel ze svých sociálních sítí smazat.

Skutečná rodina bez příkras

Sama a Maxe objevil režisér kampaně, herec Ondřej Sokol, který staršího z bratrů potkal před lety na filmovém natáčení. Jejich maminka Michaela Budimanová je překladatelka indonéského jazyka. Tatínek kluků bohužel před pěti lety zemřel. Rodina Budimanova je tedy skutečná, a to včetně prarodičů žijících v Indonésii, kterým kluci při natáčení opravdu volali přes internet.

„Kluci Budimanovi mají výjimečný dar bezprostředního vystupování, přirozený talent, který se jen tak nevidí. Oba jsou zároveň velmi pohybově nadaní,“ říká Markéta Moreno, ředitelka značky a marketingové komunikace ve společnosti Vodafone. Zároveň dodává, že celá kampaň je založena na převyprávění autentických lidských výpovědí a vystupují v ní lidé vybraní prostřednictvím veřejného
Giga castingu.

Jak vypadá česká rodina

Reakce veřejnosti Vodafone překvapily, a to především tím, jak byly polarizované. Přicházela spousta nadšených ohlasů na to, jak jsou kluci roztomilí a šikovní. Řada žen, zejména samoživitelek, ocenila, že se v reklamě objevuje neúplná rodina. „Jako svobodná máma dvou malých kluků reklamu vnímám velmi osobně. Je mnoho rodin s jedním dospělým a ten se dětem snaží udělat stejně krásné Vánoce,“ napsala na Facebooku Eva C.

Zároveň však přicházel vodopád nenávistných reakcí. Většina jich byla spojená s etnicitou chlapců a jejich prarodičů. Ale vyskytli se i tací, jimž vadilo, že v příběhu nevystupuje kompletní rodina. „Z jakého důvodu nám v Čechách cpete do reklamy černé šikmooké děti? Všimli jste si, že by snad takové chodily v Čechách do školy? NE! Děti v Čechách jsou světlé pleti a s normálníma očima, Vaše reklama mě tedy jako Čecha uráží a žádám Vás o její stažení z éteru!!!“ napsal na Facebooku Martin B., který zřejmě již dlouho nebyl ve škole. Editorský tým sociálních sítí Vodafone měl plné ruce práce s odpovídáním na komentáře a řadu těch rasistických a vulgárních prostě smazal.

Generální ředitel poslal vzkaz hejtrům

„Byli jsme tou negativitou opravdu dotčeni. Zejména proto, že naším posláním je lidi spojovat a na rodiny žijící v České republice se díváme s otevřenou náručí bez ohledu na jejich model,“ uvedla Markéta Moreno. Proto se společnost Vodafone poprvé v historii rozhodla pro velmi osobní odpověď. Generální ředitel Petr Dvořák natočil video vzkaz, v němž jasně vyjádřil postoj firmy. Video bylo publikováno na sociálních sítích Vodafone.

Mobilní operátor, který už v roce 2010 slavil Vánoce s heslem Když dárky, tak pro všechny, se nenechal zastrašit negativní reakcí části veřejnosti. Jeho generální ředitel ve videu říká: „Je pro nás strašně důležité, abychom propojovali všechny lidi mezi sebou. Bez ohledu na jejich názor, barvu pleti, sexuální orientaci, pohlaví nebo kulturu, ze které přicházejí. Nejen v tomto období před Vánoci, postiženém covidem, bychom mezi sebou měli budovat lásku, porozumění a vzájemný respekt. To jsou hodnoty, které jako firma vyznáváme. A věřím, že nejsme sami.“

Foto: Vodafone