Do 11 let nemluvil, psát se naučil až v dospělosti. Dnes je profesorem na Cambridge University

Obrázek: cambridge2

Jasonu Ardayovi byl jako dítěti diagnostikován opožděný vývoj a porucha autistického spektra. Do svých 11 let nemluvil, do 18 let neuměl ani číst a psát a terapeuti předpovídali, že v dospělosti bude odkázaný na asistenci a pomoc po zbytek života. 37letý muž však žádnou z těchto prognóz nenaplnil, stal se nejmladším afroamerickým profesorem na Cambridge University a dnes patří k uznávaným akademikům v oblasti nerovnosti ve vzdělávání.

Jason Arday vyrůstal s poruchou učení v londýnském Claphamu se svými třemi sourozenci. Do 11 let využíval ke komunikaci výhradně znakový jazyk a většinu dětství docházel na logopedii. Už tehdy se ale zamýšlel nad tím, proč jsou někteří lidé bez domova nebo proč lidé válčí. „Vzpomínám si, jak jsem si myslel, že když se neprosadím jako fotbalista, pak chci zachránit svět,“ svěřil se. Chtěl se učit a vzdělávat, ale chyběla mu podpora a vedení. „Když jsem začal psát akademické práce, neměl jsem ponětí, co dělám. Neměl jsem mentora a nikdo mi nikdy neukázal jak psát,“ vzpomíná Jason. Podle svých slov to ale bral jako cennou zkušenost. 

V 27 letech napsal na zeď ve svém pokoji, že jednoho dne bude pracovat v Oxfordu nebo Cambridge. Když se pak svěřil svému kamarádovi z vysoké školy, podpořil ho: „Dokážeš to. Postavíme se světu a můžeme vyhrát!“ Pro Jasona to byla rozhodující chvíle. „Tehdy jsem poprvé skutečně začal věřit sám v sebe,“ přiznal

Obrázek: cambridge3

Od té doby se Jason začal soustředit na další studium. Po večerech a nocích psal referáty a studoval a přes den pracoval jako učitel tělesné výchovy. Nakonec získal dva magisterské tituly a doktorát na pedagogických studiích na univerzitě v Liverpoolu. Během doktoranského studia se dokonce podílel na úpravě průlomové zprávy pro Runnymede Trust o rasových a etnických nervonostech na britských univerzitách. Svou samostatnou práci publikoval v roce 2018, ve stejném roce se dostal na profesuru na Roehampton University a poté přešel na Durham University, kde působil jako docent sociologie. Když poté působil jako profesor na Glasgow's School of Education, stal se jedním z nejmladších profesorů ve Velké Británii. 

Letos v březnu se mu splní sen, který si kdysi napsal na zeď, a začne působit na Cambridge University jako profesor sociologie. Doufá, že tím pomůže inspirovat další lidi ze znevýhodněného prostředí, ve kterém sám vyrůstal, ke snaze dosáhnout vysokoškolského vzdělání. „Zaměřuji se především na to, jak lze lidem ze znevýhodněného prostředí otevřít dveře a zpřístupnit jim studium na vysoké škole. Doufám, že působení na univerzitě v Cambridge mi poskytne vše potřebné k vedení této agendy na národní i globální úrovni,“ přeje si. 

Foto: University of Cambridge