Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Napojení FB stránek Zprávy a Zprávy.cz na propagandistickou WAHAH.com

 

zpravy.cz big

hatefreeHateFree Culture
Autor

Článek redakce HateFree Culture.

3
ledna
2018

Před časem se do centra diskusí o propagandě a hoaxech v Česku dostala facebooková stránka We Are Here At Home .com s více než 80 tisíci fanoušky, která systematicky šířila hoaxy a manipulace o muslimech, migraci, Evropské unii nebo liberálních západoevropských politicích, zatímco oslavovala například putinovské Rusko. Stránku na Facebooku už nenajdeme. Ne proto, že by neexistovala, ale proto, že se téměř nepozorovaně proměnila ve stránku Zprávy.cz, která je propojena s téměř identickou, na první pohled seriózně vystupující zpravodajskou stránkou Zprávy.  Ta se tváří jako důvěryhodný zpravodajský rozcestník. Mezi sdílením zpráv všeho druhu ze seriózních médií většinou bez vlastních komentářů však čas od času publikuje také vlastní videa z nedůvěryhodných zdrojů. Ta se často týkají témat, kterým se věnovala její předchůdkyně WAHAH.com. A také popisky k nim předznamenávají, jak by je měl uživatel vnímat. Není zřejmé, kdo přesně za stránkou stojí a co je jejím cílem. Vzhledem k propojení se stránkou WAHAH.com vzbuzuje podezření ze snahy o sofistikované šíření manipulací a konspirací skrz práci s pečlivě budovanou kredibilitou v očích běžných uživatelů coby seriózní zpravodajské stránky.

WAHAH zpravy 2

We Are Here At Home .com

Zejména začátkem roku 2016 jsme v HFC zaregistrovali facebookovou stránku s názvem We Are Here At Home .com (dále v textu jako WAHAH.com), která denně produkovala několik videí vystupujících proti migraci, islámu, muslimům, ale také Evropské unii nebo NATO. Mnohá z těchto videí byly záměrně vytvářené hoaxy nebo manipulace, jejichž cílem bylo šířit nenávist vůči skupinám obyvatel, nedůvěru vůči politice a vedení západních států, případně jiným západním nadnárodním institucím. Svým provedením měly velký virální potenciál, jelikož byly postaveny zejména na vyvolávání strachu a ve svých postech (komentářích ke sdíleným příspěvkům) užívaly alarmující a bulvární způsob popisu, včetně prosby o sdílení. Videa měla velmi výrazné grafické prvky a jednoduché slogany, které diváky utvrzovaly v tom, jak přesně mají video číst. Stránka měla ve své nejsilnější fázi kolem 80 tisíc fanoušků, její dosah byl však i díky sdílení mnohem vyšší. Mnoho videí mělo i tisíce sdílení. Z databáze HFC můžeme jmenovat například vyvrácené hoaxy o dopadení muslima při snaze znásilnit 7letou dívku, o veřejné popravě ženy v Kábulu za nadšeného provolávání publika, o páru napadeném muslimy, o essenské policii pátrající po arabském vrahovi nebo o migrantovi v Itálii, který brutálně napadl prodavače.

opili ridic

Stránka byla založena v září 2015, tedy v roce, kdy vypukla tzv. migrační krize. „Nosným pilířem kampaně je agresivně pojatý explicitní obsah, který je pro odběratele šokující a vyvolává tak emotivní reakce, strach, nenávist a zlobu. Jedná se především o videa pocházející ze sociálních sítí, která mají zachycovat především konflikty a kriminalitu migrantů, nepokoje během protimigračních a protiislámských demonstrací, zásahy policie apod. Využívána jsou rovněž videa, na kterých hovoří představitelé radikálního islámu, ta mají poukázat na příměr muslim = terorista popřípadě osoba, jež nebude respektovat evropské zákony a normy. Nechybí ani videa ze zón válečných konfliktů,“ uvádí zpráva think tanku Evropské hodnoty z června 2016. Podle analýzy byl na stránce sdílen také obsah zpravodajských kanálů, s velkým akcentem na ruskou televizi Russia Today (RT). „Tento obsah je doplňován politickým marketingem, kdy ve špatném světle jsou prezentovány EU, vláda ČR a premiér Sobotka, Angela Merkelová atd. V dobrém světle naopak Rusko, Vladimir Putin, Viktor Orbán a jiní. Po zhlédnutí explicitního obsahu má tak dojít k navození dojmu, které politiky a uskupení je potřeba podporovat a které nikoliv,“ dodává analýza.

napadení Čína

Z množství příspěvků a práce s vyhledáváním videí, jejich titulkováním, grafikou a samotnou správou stránky je zřejmé, že za ní musel stát tým lidí. Tuto domněnku podporovala také propracovaná komunikační strategie (užívání hashtagů, podoba sloganů, emotikony apod.), která poukazovala na profesionalitu a znalosti tvůrců v oblasti marketingu. Blogerovi Romanu Mácovi se podařilo dohledat, kdo za stránkou stál. Informaci pak přinesli například také Reportéři ČT. Stránka byla totiž propojena se stejnojmennou statickou webovou stránkou odkazující právě na Facebook WAHAH.com. Doména webu byla registrována na Petra Mančíka, který se prezentuje jako expert na oblast marketingu a PR a který žije podle všech indicií v Dubaji. Podle analýzy EH jeho soukromý profil nevykazoval protimuslimské nálady, jeho příspěvky dokazovaly spíše, že se s muslimy běžně setkává a přátelí. Naopak ale vykazoval oslavy ruského prezidenta Vladimira Putina a Ruska. Sám admin FB stránky WAHAH.com propojení s Petrem Mančíkem v jednom z komentářů potvrdil, přestože celé vlákno následně smazal. Podle analýzy Evropských hodnot se dá proto předpokládat, že byla správa stránky zadána třetí stranou. Zdroj financování i případný zadavatel kampaně je neznámý.

Změna WAHAH.COM na Zprávy.cz

Zejména v roce 2016, kdy se dařilo i díky spolupráci s médii systematicky upozorňovat na hoaxy a manipulace, které stránka WAHAH.com cíleně šířila, vzbudila činnost a hlavně pozadí stránky pozornost několika investigativních novinářů. Podhoubí, které si stránka dlouhodobě budovala, bylo narušeno a pro další práci proto bylo zřejmě nutné změnit značku a vytvořit serióznější projekt, který bude pro většinu uživatelů těžké odhalit, bude ale nadále sloužit svému původnímu účelu. Jelikož však bylo očividně investováno do budování stránky WAHAH.com mnoho energie (a zřejmě také peněz), nechtělo se jejím původcům stránku jen tak zahodit do koše.

Pokud se dnes pokusíme stránku WAHAH.com na Facebooku vyhledat, neuspějeme. Nenalezneme ji ani na její url adrese. Na první pohled se tedy zdá, že byla stránka z této sociální sítě odstraněna. Pokud však narazíme na Facebooku na některý z postů, který stránku zmiňuje (označuje), čeká nás při najetí kurzorem překvapení. Zobrazí se úplně jiná stránka, s obdobným počtem fanoušků, jaký měla stránka WAHAH.com, avšak s naprosto odlišným názvem a vizuálem. Jde o stránku Zprávy.cz. Muselo tedy dojít k převlečení kabátu. Facebook však takovou razantní změnu u velkých stránek neumožňuje. Jak je to tedy možné?

WAHAH zpravy 2

Podle bezpečnostního analytika Petra Boháčka, ředitele Evropského bezpečnostního žurnálu, došlo ke změně postupně tak, aby to sám Facebook umožnil. Ten totiž dovoluje název stránky změnit pouze v případě, že nový název obsahuje nějaké prvky názvu původního. „Tu stránku přejmenovali postupně, jelikož Facebook nedovoluje zásadní změny v názvu stránek. Nejprve tedy udělali z We Are Here At Home .com jen We Are Here At Home – Zprávy. Pak mohli stránku přejmenovat jen na Zprávy.cz,“ uvádí Boháček pro HFC. Stránka tak změnila také url adresu. Proto dnes není stránka po zadání adresy facebookové stránky WAHAH.com dostupná.

WAHAH zpravy 5

Ke změně vizuálu, kdy pro stránku typického řvoucího lva nahradila typická zpravodajská grafika, došlo 4. října 2017. To, že jde o stejnou stránku, si pak můžeme ověřit například při procházení stovek videí, které stránka vyprodukovala například v roce 2016, kdy vzbudila pozornost. Je to pro stránku WAHAH.com typická grafika a wording. V její databázi najdeme také již námi vyvrácená hoaxová videa (například ZDEZDE a ZDE).

zpravy2 9

Stránka sice změnila způsob komunikace, přesto ale nejčastěji sdílí příspěvky zaměřené proti muslimům, uprchlíkům, neziskovým organizacím, Evropské unii nebo vůdcům západoevropských zemí apod. Časté je sdílení bulvárních, nevěrohodných a také dezinformačních zdrojů jako Parlamentní listy.

WAHAH zpravy 1

A i zde se objevuje jméno Petra Mančíka hned v několika případech. Například v příspěvku z 3. prosince, kdy stránka sdílí Mančíkův status kritizující Evropskou unii s komentářem: „Velmi trefné a k jádru problému.“

WAHAH zpravy 8

Zprávy.cz versus Zprávy

Na Facebooku najdeme také stránku, která vypadá identicky jako stránka Zprávy.cz (ve kterou se v říjnu změnila propagandistická stránka WAHAH.com) a jmenuje se jednoduše Zprávy. Na rozdíl od Zprávy.cz, která má téměř 90 tisíc fanoušků, má necelých 20 tisíc. Stránka byla založena v lednu 2017.

WAHAH zpravy 3

Přestože vypadají obě stránky identicky, způsob jejich komunikace se diametrálně odlišuje. Zatímco je stránka Zprávy.cz co do způsobu komunikace slabší verzí dřívější WAHAH.com, stránka Zprávy se na první pohled tváří jako seriózní zpravodajský rozcestník. Vyznačuje se zejména sdílením článků seriózních médií, ve většině případů iHned, iDnes, Aktuálně.cz, Info.cz nebo také Reflex, Novinky.cz nebo Sport.cz.

Věnuje se jak politice, tak společenskému dění, zajímavostem, technice a velké míře také sportu. Komentářů se v drtivé většině případů zdržuje, do příspěvků ke sdíleným odkazům jen vykopírovává větší část článku. Z příspěvků se na první pohled nedá jednoznačně proklamovat, že by stránka někomu vyloženě stranila, přestože je zřejmé, že v případě prezidentské volby se objevuje více negativních příspěvků na adresu kandidáta Topolánka než Zemana. Mezi politickými, sportovními a zprávami o kvalitě medu nebo zvířatech se však občas objevují videa vlastní produkce (materiál převzatý z jiných zdrojů, avšak sestříhán a otitulkován stránkou). A ta už mají trochu jiný charakter i původ.

WAHAH zpravy 7

Najdeme například osmiminutový snímek, který zpochybňuje ruský vliv na americké prezidentské volby a naopak obviňuje z manipulací CNN. Popis k videu obsahuje mimo jiné věty: „Jde o peníze, tak jako v rámci Evropské migrační krize, jde jednoduše o to, vyrábět problémy a za peníze daňových poplatníků je následně řešit. Vše v rámci humanitárního a lidskoprávního boje za menšiny, udělovat si vlastní ocenění za humanitu a produkovat co nejvíce srdceryvné příběhy, které vás mají dojmout a opět o trošičku více ve vás vzbudit pocit provinění za to, jak blaze se zrovna vám žije, když jiní prostě to štěstí nemají,“ píše stránka Zprávy k videu. „Multikulturalismus odstartoval souboj kultur i ideologií a o tom je celá současná válka na zemi i v kyberprostoru. Je to zuřivá válka o vaši zdravou mysl a selský rozum, válka o vaše pocity, myšlení a možnost prefabrikovat názor,“ dodává. Stránka dále zveřejnila například překlad videa od společnosti Rebel Media, která je označována za krajně pravicový kanadský server komentující zejména politiku. Ve videu komentátor Jay Fayza vystupuje proti násilí ze strany „levicových aktivistů a antifašistů“ vůči stoupencům Donalda Trumpa. Video je plné zjednodušení a argumentačních faulů. Stránka Zprávy ve svém dlouhém komentáři uvádí mimo jiné přehled různých protestů a incidentů (ten vypočítává jen ty vůči Trumpovi a jeho stoupencům, nikoliv opačně), vysmívá se také americkým celebritám, které se vůči vítězství Donalda Trumpa vymezily. V dalším videu hovoří Nigel Farage na půdě Evropského parlamentu a obviňuje filantropa George Sorose z vměšování velkých rozměrů do politik států i Evropské unie. Video stránka opatřila titulkem: „Hovořil Nigel Farage a paní europoslankyni se protočily panenky.“ Další video nese titulek „Střet dvou neslučitelných kultur“ a je odhalenou manipulací. Najdeme také video, kterému dala stránka název: „Těším se, až budu ve vlastní zemi menšinou.“ Video je z produkce švédské nacionalistické mediální společnosti Red Ice.

Mezi záplavou seriózních postů se vedle zavádějících videí objevují ty hrající na klasickou strunu jiných dezinformačních kampaní. Například článek serveru Autoforum.cz s titulkem „EU musí být šílená, od roku 2021 chce online sledovat spotřebu všech aut“, který začíná následovně: „Evropská unie má ve zvyku zasahovat do přirozeného vývoje trhu s čímkoli. Auta jsou jejím oblíbeným cílem a i když sami zákazníci touží po stále lepších vozech - a automobilky jim ve funkčním konkurenčním prostředí nemají možnost nevyhovět - EU má pocit, že se o vývoj tím správným směrem musí postavit sama svými nařízeními.“ Zveřejnil také koláž fotografií Angely Merkelové s francouzským módním návrhářem Karlem Lagerfeldem a popisem: „Karl Lagerfeld vzkázal Merkelové: ‚Nemůžete zabít miliony Židů a pak do země na jejich místo přivést miliony jejich nejhorších nepřátel – jakkoli tyto události od sebe dělí desítky let.‘“

Shrnutí a otazníky

Nová - seriózně vyhlížející stránka - Zprávy byla založena v lednu 2017. Propagandistická stránka WAHAH.com, která byla zejména v průběhu roku 2016 propírána v četných médiích, změnila svůj vizuál na identický se stránkou Zprávy v říjnu 2017 a následně také název na téměř shodné pojmenování Zprávy.cz. Pro uživatele neznalého kontextu jsou na první pohled stránky téměř nerozeznatelné. Diametrálně se však liší jejich komunikace i obsah, přestože i do seriózně vyhlížející stránky Zprávy se dostává manipulativní a konspirátorský obsah.

Zatímco stránka Zprávy (nová stránka) nesdílí příspěvky stránky Zprávy.cz (dříve WAHAH.com), opačné sdílení funguje poměrně často. Zprávy.cz sdílí výše zmíněná videa nové seriózně se tvářící stránky Zprávy, stejně tak některé posty. Ty pak, na rozdíl od seriózně vystupující stránky Zprávy, komentuje ve svém bulvárním duchu.

WAHAH zpravy 6

Nabízí se domněnka, že dřívější stránka WAHAH.com byla pro svou zdiskreditovanou pověst a také díky rozsáhlé diskusi o dezinterpretacích a hoaxech již ne příliš funkčním způsobem komunikace (prvoplánové výkřiky a mnohdy snadno vyvratitelné manipulace) „odstavena“ a byl vytvořen nový, sofistikovanější model, kde jsou manipulace a konspirace maskovány množstvím seriózního obsahu. Tím by v takovém případě bylo možné vytvořit pro řadu uživatelů pověst objektivního zdroje a následně ji užívat k efektivnějšímu a téměř neviditelnému šíření manipulací a konspirací. Je proto pravděpodobné, že bývalá stránka WAHAH.com (dnes Zprávy.cz) je dnes užívána zejména k převádění uživatelů na novou stránku Zprávy (proto sdílení jejích postů a videí).

Obě stránky publikovaly své poslední příspěvky v první polovině prosince. Do té doby zveřejňovaly někdy i více než deset příspěvků denně. Je tedy otázkou, proč k odstávce došlo a kdy se stránky ke své činnosti vrátí. Největším otazníkem zůstává, kdo si zadal fungování stránky WAHAH.com, potažmo stránek Zprávy.cz a Zprávy, a k jakým účelům mají sloužit a z jakého důvodu.

Úvodní foto: Vizuál FB stránky Zprávy

Čtěte dále

Jsme Česko

„Jsme Česko,” říká více než padesátka obyvatel České republiky rozličného původu, náboženského vyznání, orientace i sociálních skupin. A to ve společné kampani vládního projektu HateFree Culture a Multikulturního centra Praha. Činí tak u příležitosti 30. výročí demokracie v Česku a odkazují se ke státním symbolům, zejména pak k barvám české vlajky, tedy trikoloře. Stužka s trikolorou byla i jedním ze symbolů Sametové revoluce.


HateFree Culture 11. 11. 2019

Otevřená snídaně už v neděli 24. listopadu v Praze!

V neděli 24. listopadu od 9:30 proběhne v pražském Studiu Alta další Otevřená snídaně. Přijďte se seznámit, potkat staré přátele a začít den příjemným posezením nad čajem a kávou s lidmi nejrůznějšího původu i náboženského vyznání. Připravte své oblíbené jídlo a ochutnejte delikatesy ostatních.


HateFree Culture 11. 11. 2019

„Před lety jsem vás vozila autem, dnes vozíte vy mne.” Desítky seniorů napsaly dopis vnoučeti

Téměř šedesátka seniorů starších šedesáti let napříč Českem napsala svým vnoučatům. Cílem bylo zjistit, jaký vzkaz by senioři rádi předali nové generaci. Aktivita probíhala pod patronací seniorské organizace SenSen zastřešující 40 tisíc členů v seniorských klubech napříč ČR. Nejmladšímu ze seniorů bylo šedesát let, nejstaršímu šestadevadesát. Většinu z nich tvořily ženy a jen pět účastníků a účastnic nemělo vlastní rodinu a dopisy tak psali obecně mladé generaci. „Pracujeme se starými lidmi. A důvodem, proč jsme s dopisy začali, je z psychologického hlediska jejich potřeba udělat na konci života nějaké resumé. Esence jeho existence se pak objevuje v tom dopise,” uvedla iniciátorka projektu Urszula Tokarska z Polska.


 

Lukáš Houdek 6. 11. 2019

Vyměnila novinařinu za řešení problémů na Luníku IX. „Romská chudoba je stejná jako každá jiná.“

Jarmila Vaňová, novinářka, která vyměnila žurnalistiku a tvorbu televizního národnostního pořadu za terénní sociální práci na nechvalně známém slovenském sídlišti Luník IX, svého rozhodnutí zpětně nelituje. Sama říká, že nešlo nedělat sociální žurnalistiku, když se každodenně setkávala s lidmi, kteří se nacházeli v zoufalé situaci a sami nevěřili, že se dá v jejich životě cokoliv změnit.


Rena Horváthová 4. 11. 2019

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.