Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Menstruace není luxus. Kniha plná tamponů se stala v Německu hitem. Upozorňuje na vysoké DPH

 

tampony knihy big

marie skardovaMarie Škardová
Autorka

Marie Škardová (*1985) vystudovala obor Informační zdroje a knihovnictví na Masarykově univerzitě v Brně. Věnuje se informační bezpečnosti, online komunikaci a nástrojům. V HFC se věnuje sociálním sítím a ověřování hoaxů.

30
června
2019

Netradiční kniha o menstruaci obsahující tampony se v Německu stala hitem. Deset tisíc prvních výtisků se prodalo během jednoho týdne. ,Tamponová kniha’ je součástí protestu proti 19% dani na hygienické potřeby pro ženy.

tampony knihy 1

Kniha je iniciativou společnosti The Female Company, která takto upozorňuje na stávající problém daňové nerovnosti. V Německu existují dvě sazby DPH. Obecná sazba 19 % a snížená sazba 7 %. Sníženou sazbou jsou zdaněny základní potraviny a předměty denní potřeby. „V Německu jsou tampony a vložky stále považovány za ,luxusní zboží’, a proto podléhají nejvyšší daňové sazbě. Mezitím skutečné luxusní výrobky, jako jsou květiny, kaviár nebo olejomalby, jsou považovány za předměty denní potřeby a prodávají se se sníženou daní. Není to šílené? Ano je!” píší na webu The Female Company zakladatelky Ann-Sophie Claus a Sinja Stadelmaier. „Naštěstí jsme našli mezeru v zákoně. Knihy jsou také zdaněny 7 %,” dodávají.

tampony knihy 2

Daňová diskriminace žen?

Ann-Sophie Claus pro časopis Vogue uvedla, že motivem pro vytvoření knihy byla dlouhodobá snaha The Female Company o zrušení daně, která ale nevedla k žádným výsledkům. „Aktivně jsme bojovali proti diskriminačním daňovým předpisům od doby, kdy jsme založili naši tamponovou společnost,“ popsala Claus. „Nejprve jsme podpořili aktivistky a jejich online petici, která dosud získala 170 tisíc podpisů. Přesto se nic nestalo,” dodala. „Vysoké zdanění těchto výrobků představuje daňovou diskriminaci vůči ženám na základě jejich pohlaví, což je protizákonné,” argumentují  autorky petice, jež byla zaslána německým politikům. „Jak se mají ženy vyhnout menstruaci?” ptají se a doplňují, že daň z hygienických produktů již byla zrušena například v Keni, Kanadě, Indii, Austrálii a dalších zemích.

„Německý ministr financí Olaf Scholz prohlásil v reakci na petici, že nebude schopen zajistit, že snížení daní by společnosti zohlednily v ceně zboží,“ uvedla Ann-Sophie Claus a dodala, že jejich kniha stojí pouhých 3,11 Euro, což ukazuje, že společnosti jsou „ochotné snížit ceny a poskytovat zákazníkům plnou daňovou úlevu.“ Sto výtisků tak bylo zasláno do Německého Spolkového sněmu.

Kniha boří mýty a tabu

Tamponová kniha obsahuje také osvětové příběhy o menstruaci datované od biblických dob až po současnou éru. „Historie menstruace byla plná tabuizování," řekla Claus pro The Guardian. „Ale v posledních letech jsme se my ženy postavily nejrůznějším mýtům. V roce 1963 bylo v Německu rozhodnuto o tamponové dani, hlasovalo 499 mužů a pouze 36 žen. Je načase, abychom takové rozhodnutí zpochybňovaly z nové perspektivy moderních, nezávislých žen,” uzavřela.

tampony knihy 3

Celosvětový protest

Protesty proti takzvané tamponové dani aktuálně probíhají v mnoha státech světa. Například před třemi lety guvernér New Yorku podepsal zákaz proti zdanění menstruačních produktů poté, co podalo pět žen na stát žalobu. The Guardian uvádí, že podle podle výpočtů dnes ženy v New Yorku ušetří za hygienické potřeby kolem deseti milionů ročně. Ne náhodou byla první zemí světa, která zastavila zdanění menstruačních produktů, Keňa. Důvodem bylo, že miliony žen a dívek si tyto výrobky nemohou dovolit. V České republice se na menstruační tampony a vložky vztahuje základní daň 21 %. Jde o jednu z nejvyšších daní v rámci Evropy.

Foto: The Female Company

Čtěte dále

Jsme Česko

„Jsme Česko,” říká více než padesátka obyvatel České republiky rozličného původu, náboženského vyznání, orientace i sociálních skupin. A to ve společné kampani vládního projektu HateFree Culture a Multikulturního centra Praha. Činí tak u příležitosti 30. výročí demokracie v Česku a odkazují se ke státním symbolům, zejména pak k barvám české vlajky, tedy trikoloře. Stužka s trikolorou byla i jedním ze symbolů Sametové revoluce.


HateFree Culture 11. 11. 2019

Otevřená snídaně už v neděli 24. listopadu v Praze!

V neděli 24. listopadu od 9:30 proběhne v pražském Studiu Alta další Otevřená snídaně. Přijďte se seznámit, potkat staré přátele a začít den příjemným posezením nad čajem a kávou s lidmi nejrůznějšího původu i náboženského vyznání. Připravte své oblíbené jídlo a ochutnejte delikatesy ostatních.


HateFree Culture 11. 11. 2019

„Před lety jsem vás vozila autem, dnes vozíte vy mne.” Desítky seniorů napsaly dopis vnoučeti

Téměř šedesátka seniorů starších šedesáti let napříč Českem napsala svým vnoučatům. Cílem bylo zjistit, jaký vzkaz by senioři rádi předali nové generaci. Aktivita probíhala pod patronací seniorské organizace SenSen zastřešující 40 tisíc členů v seniorských klubech napříč ČR. Nejmladšímu ze seniorů bylo šedesát let, nejstaršímu šestadevadesát. Většinu z nich tvořily ženy a jen pět účastníků a účastnic nemělo vlastní rodinu a dopisy tak psali obecně mladé generaci. „Pracujeme se starými lidmi. A důvodem, proč jsme s dopisy začali, je z psychologického hlediska jejich potřeba udělat na konci života nějaké resumé. Esence jeho existence se pak objevuje v tom dopise,” uvedla iniciátorka projektu Urszula Tokarska z Polska.


 

Lukáš Houdek 6. 11. 2019

Vyměnila novinařinu za řešení problémů na Luníku IX. „Romská chudoba je stejná jako každá jiná.“

Jarmila Vaňová, novinářka, která vyměnila žurnalistiku a tvorbu televizního národnostního pořadu za terénní sociální práci na nechvalně známém slovenském sídlišti Luník IX, svého rozhodnutí zpětně nelituje. Sama říká, že nešlo nedělat sociální žurnalistiku, když se každodenně setkávala s lidmi, kteří se nacházeli v zoufalé situaci a sami nevěřili, že se dá v jejich životě cokoliv změnit.


Rena Horváthová 4. 11. 2019

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.