Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Transgender modelky kralují izraelské kampani značky Nike

 

nike big

richterovaKateřina Gamal Richterová
Autorka

Absolventka Blízkovýchodních studií a praktikující muslimka. Externí spolupracovnice HateFree Culture.

2
března
2017

Společnost Nike spustila v únoru v Izraeli kampaň s názvem BLACK & WHITE. Ta prezentuje čtyři ženy oblečené do nové černobílé kolekce. Modelky jsou izraelské transgender ženy a je to vůbec poprvé, co se v Izraeli transgender aktéři objevili v reklamní kampani. Její aktérky jsou zasypány pozitivními ohlasy. Podle jejich slov většina lidí nepoznala, že se jako ženy nenarodily. A v tom právě možná tkví její síla a poselství.

Jak o sobě uvádí samotná sportovní oděvní značka Nike, zakládá si na pestrosti a je proti jakékoliv diskriminaci včetně náboženské, rasové či pohlavní nebo sexuální. Společnost se i proto rozhodla, že do nové kampaně obsadí čtyři transgender Izraelky. Jsou jimi Jennifer Kim, Madlen Matar, Eden Yonatan a Noga Ron. Taková kampaň není svou povahou ve světě ojedinělá. Společnost Nike se stala dalším článkem v dlouhé řadě módních domů a značek, které do popředí postavily právě translidi. Začátkem roku například vystoupila v kampani značky L´Oreal Paris transgender herečka Hari Nef s mottem „Vaše kůže, váš příběh.“ Je to však vůbec poprvé, co se v Izraeli v kampani velké a široce známé značky objevili translidé.

„Bravo pro Nike, že se ujal této iniciativy,“ říká Jennifer Kim, tvář kampaně. „Nike je obrovská reklamní značka a je skvělé, že nepodlehla ekonomickému a politickému tlaku, který z této kampaně mohl vyvstát,“ oceňuje Jennifer a pokračuje: „Prošla jsem mnohým vyjednáváním a rozhovory se značkami a společnostmi, které chtěly spolupracovat s transgender ženami. A vždy z toho sešlo, protože se obávaly reakce náboženské veřejnosti a veřejnosti mimo Tel Aviv. A tady se odehrává revoluce.“

Odkaz Gily Goldstein

Nike v souvislosti s kampaní zmiňuje Gilu Goldstein, která je považovaná za první transženu v Izraeli. V roce 2003 Gila získala od izraelské LGBT společnosti cenu Beloved of the community „za významnou reprezentaci generace, která se nezdráhala žít podle své vlastní pohlavní identity navzdory odmítání, perzekuci a mnoha těžkostem, kterými prošla,“ uvádí Nike v tiskové zprávě. I přes toto ocenění byl život Gily Goldstein stejně jako dalších translidí v Izraeli plný ekonomických problémů, sociální izolace a dokonce rizik ohrožujících jejich životy.

Právě v den Giliny smrti, 5. února, spustila společnost Nike kampaň s mottem „Odstraňování bariér“. A není náhodou, že právě do jejího čela postavila silné a inspirativní ženy. „To, co tu bylo před deseti lety, se zcela změnilo. Dnes možná díky televizním pořadům a lidem z komunity, kteří se objevili v mainstreamových pořadech jako Big Brother, je zde povědomí a tolerance vůči nám,“ hodnotí situaci Jennifer Kim. Nicméně i podle Jennifer vyplývá pozitivní ohlas na kampaň, který zaznamenala, zřejmě především z toho, že lidé nevědí, že modelky v kampani jsou transgender.

Současná kampaň je výrazným krokem na cestě k uznání translidí, i když je před nimi stále ještě dlouhá cesta, než budou společností plně přijati.

nike kolaz

Foto: Nike

Čtěte dále

Uprchlík dokumentuje život v táboře v Tanzanii mobilem. Česká programátorka mu pomáhá změnit život

Česka programátorka Hana Francová si vloni splnila svůj celoživotní sen a odjela na čtyři týdny do Afriky, aby procestovala Botswanu a Namibii. Protože se ve svém volném čase věnuje focení, vytvořila po návratu web a facebookovou stránku, kde své snímky z cest zveřejnila. Její facebookové stránky si všiml také mladý africký fotograf Vainqueur Birembano. „Začali jsme si vyměňovat komentáře. Nejdřív o fotografování, postupně jsem se seznámila i s jeho životním příběhem,” vzpomíná. Vainqueur pochází z Konga, nyní žije v uprchlickém táboře v Tanzanii, kam byl nucen uprchnout. Svým starým mobilem začal dokumentovat život a podmínky v táboře. Ty českou programátorku oslnily natolik, že se mu rozhodla pomoci a pokusit se společně jeho situaci změnit.


 

Lukáš Houdek 14. 2. 2020

„Senioři nechtějí domácí násilí hlásit. Stydí se, nechtějí jít proti svým dětem,” říká vedoucí linky pro seniory

Senioři patří mezi zvlášť zranitelné osoby, které jsou oproti ostatním náchylnější ke zneužití. Nezanedbatelnou roli v tom hraje velká důvěřivost. A to jak k cizím lidem, tak zejména k členům vlastní rodiny. Oporou jim je už od 90. let bezplatná nonstop seniorská linka 800 157 157, kterou pod názvem Senior telefon provozuje organizace Život 90. Na tu volá až osmdesát seniorů denně s různými problémy. „Mohou zavolat kdykoliv, povykládat si, svěřit se se svými starostmi, uslyšet pohled někoho jiného nebo získat povzbuzení. Jeden z pilířů naší linky není jen řešení akutních krizových situací, ale je tam i doprovázení,” říká vedoucí linky František Horák.


 

Lukáš Houdek 15. 2. 2020

Jak zpět do hry? Studenti budějovických gymnázií pomáhají znevýhodněným žákům s učením

Řada žáků základních škol zůstává ve škole pozadu a potýká se se špatnými známkami. Důvodem mohou být poruchy učení i nedostatečná podpora v rodině. V Českých Budějovicích těmto dětem již pátým rokem pomáhají žáci místních gymnázií. Zdarma předávají své znalosti mladším žákům.

Marie Škardová 14. 2. 2020

„Kde je sex tabuizován a postoje k sexualitě represivní, tam je nejvíce sexuální patologie,” říká profesor Weiss

Známý sexuolog profesor Petr Weiss tvrdí, že vztah mezi duševním zdravím a sexualitou je obousměrný. „Duševní zdraví je důležité pro zdravou sexualitu a naopak. Psychická onemocnění - jak psychózy, tak i neurózy či osobnostní poruchy - samozřejmě mohou mít na druhou stranu podstatný vliv na sexuální zdraví člověka,“ říká a dodává: „Když člověk má nějaký hendikep, poruchu, dysfunkci či deviaci v oblasti sexuality, může to velmi podstatným způsobem negativně ovlivnit jeho život.“ Víme, co je vlastně v oblasti sexuality „normální“?

Jiří Pasz 15. 2. 2020

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.