Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Panenky s vitiligem podle skutečných žen. "Chci, aby se s nimi lidé identifikovali," říká autorka

Na trhu se v posledních letech objevují panenky a hračky, jejichž tvůrci se nesnaží o vytváření “ideálu krásy”, ale inspirují se každodenní reálnou krásou. Jedním z nich je Kay Customz, která vytváří panenky pro lidi s vitiligem. Vitiligo je vzácná porucha kůže, která způsobuje vyblednutí pigmentace. U nemocného se tak projevuje bílými fleky na kůži. Nemoc nebolí, ale kvůli své viditelnosti může mít vliv na sebevědomí a celkovou kvalitu života. Umělkyně vytváří pro každou panenku originální design kopírující reálné ženy a dívky. Krom vitiliga se zaměřuje i na panenky s pihami nebo albinismem. “Lidé občas pláčou, když drží v rukou své panenky,” popisuje Kay. “Vidím krásu v každodenním životě. Chci vytvářet panenky, se kterými se každý bude moci identifikovat,” dodává.


Marie Škardová 21. 10. 2017

Modelka se zarostlýma nohama z reklamy Adidasu terčem urážek

Vlnu rozporuplných reakcí vyvolala švédská fotografka a modelka Arvida Byström, která v nedávné reklamě sportovní značky Adidas vystoupila se zarostlýma nohama. Šestadvacetiletá Arvida zveřejnila fotku z reklamy také na svém Instagramu a svěřila se, že je vystavena nenávistným útokům a je jí vyhrožováno znásilněním. Přitom se nejedná o první takovou fotku. Na svém účtu běžně vystavuje fotky s tělesným ochlupením a nejen ty.


Kateřina Gamal Richterová 20. 10. 2017

#metoo: Sociální sítě zaplavily příběhy sexuálního obtěžování

„Poprvé se mi to stalo, když mi bylo asi dvanáct, naposled před dvěma týdny. To je šestadvacet let pokřikování, osahávání a dalších nepříjemných situací, které vám zkazí den. A pamatujete si je léta poté,“ uvádí na svém facebookovém účtu novinářka Silvie Lauder. „Uvedu pár příkladů, těch méně závažných: Jedu tramvají, nade mnou stojí chlap a masturbuje. Bylo mi osmnáct, dodnes je mi slabo, když si na to vzpomenu. Jsem v klubu, přijde za mnou kluk a řekne jen: ‘Polykáš?’. Jdu kolem stavby na Letné, jeden z dělníků řekne: ‘Ty vole, to jsou vemena.’ Jedu na eskalátorech na Pankráci, chlápek se postaví těsně za mnou a dýchá mi na krk, pak se těsně vedle mě (v intimní zóně) postaví na nástupišti metra, pak mě sleduje do vagónu. Jdu po Václaváku, chlápek, co tam stojí jako ‘živá socha’, mi tlumeně řekne: ‘Já vím, co bych ti strčil do tý tvojí červený pusy.’ Procházím kolem Muzea, ve zúženém místě u stavby mě míjí chlap, chytne mě za zadek a něco mi říká,“ popisuje dále některé ze situací, které zažila. Novinářka se tak zapojila do celosvětové kampaně #metoo (já také), která se během víkendu a pondělí začala šířit po sociálních sítích. Oběti sexuálního násilí v ní pomocí zveřejnění svých příběhů chtějí ukázat, jak časté sexuální obtěžování a napadání je. 


Marie Škardová 17. 10. 2017

Proti náboženské nevraživosti a za emancipaci žen. Skateboardistky z Jeruzaléma mění tamní společnost

„Nezáleží na tom, jak vypadáš, odkud pocházíš, na tvém náboženství nebo barvě kůže. Všichni jsme lidské bytosti. A máme rádi skateboarding,” říkají zakladatelky první skateboardingové dívčí komunity v Jeruzalémě. Říkají si Jerusalem Skater Girls a jejich cílem je překlenout náboženské stigma a změnit pohled na ženy v izraelské společnosti. Na jejich snahu nyní upozorňuje David Suchar pomocí výstavy fotografií, jejíž vernisáž proběhne 26. října.


Marie Škardová 22. 10. 2017

Afghánští uprchlíci v Německu posilují kriketový tým. Vyhrál šampionát

Zatímco je pro řadu Němců kriket stále poměrně neznámou a možná nesrozumitelnou hrou, začíná se na severu jejich vlasti formovat nový a velmi úspěšný tým SG Findorff. Před čtyřmi lety ho založila dnes sedmačtyřicetiletá Pákistánka Nisar Tahir, která v Německu vyrostla. Jednoduše proto, že její rodině kriket chyběl. Když začali od roku 2015 do Brém přicházet uprchlíci z Blízkého východu, rozhodla se zajít do přijímacích center a nabrat nové hráče – především z Afghánistánu, kde je hra velmi oblíbená. A tým dnes patří k nejlepším v Německu, vloni dokonce vyhrál národní pohár. Hra však není jen o sportu jako takovém a závodění, ale také o terapii. Dává totiž hráčům zapomenout na zkušenosti, kterými si ve válečné zóně někteří z nich prošli, a přináší do jejich života novou naději a směr.


Lukáš Houdek 17. 10. 2017

Značka dámských obleků v kampani obrátila role v módních fotografiích. A spustila online bouři

Značka dámských obleků Suistudio, které pochází z holandského Amsterodamu, představila před pár dny kampaň pro svou novou podzimní kolekci. A budí vášně na sociálních sítích. Firma totiž poukázala na stále přítomnou jednosměrnou objektivizaci ženy v reklamě, kdy je právě ženská nahota užívána k prodeji produktů. V případě pánské módy se často objevují úspěšní bohatí muži v luxusních prostředích, které dekoruje submisivní polonahá, nebo úplně nahá žena. Módní značka zažité role obrátila a ukázala se tak absurdita takových reklam ve své nahotě. Doslova.


Lukáš Houdek 15. 10. 2017

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.