Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Petr Honzejk: O českém antiislamismu

 

zeman big

honzejkPetr Honzejk
Autor

Novinář. Komentátor Hospodářských novin.

31
ledna
2015

V bojování cizích válek jsme my Češi mimořádně dobří. Víme přesně, co kdy kde má kdo udělat a zřídkakdy si to necháme pro sebe, protože jsme názoru, že plýtvat talentem se nemá a poradit, to my opravdu umíme. Jsme tím lepší, čím méně se nás problém týká a čím pravděpodobnější je, že ve skutečnosti nebudeme muset nic dělat. Když jde naopak o naše vlastní trable, tak ouha. Stavíme se k nim důsledně bokem. Tedy v lepším případě.

 

Třeba takový Miloš Zeman. Svolal do Prahy kongres jako připomínku 70. výročí osvobození koncentračního tábora v Osvětimi a vyzval na něm k boji proti islamistickému nebezpečí. Dost na tom, že mluvil o hrozbě „superholocaustu“, což méně sebestředného a velikášského člověka vede k úvaze, zda je vhodné tváří v tvář lidem, jež přežili největší hrůzu v lidských dějinách, vymýšlet termín, který jejich utrpení zrelativizuje. Holocaust je holocaust. Hrůza všech hrůz. Žádnou předponu „super“ nepotřebuje.

Více na pováženou ovšem je, že se Zeman při pietní konferenci pokusil vyhlásit něco jako svatou válku islamistům. Ne proto, že by nešlo o reálnou hrozbu pro evropskou civilizaci. Islámský stát je skutečně barbarským úkazem, vraždy pařížských karikaturistů z Charlie Hebdo jsou poselstvím ze světa absolutního zla. Ale proto, že Zemanovy návrhy jsou naprosto nerealizovatelné, že za ně nebude nikdy muset nést žádnou odpovědnost, ani jako soukromá osoba, ani jako prezident České republiky. Svět nad nimi může maximálně pokrčit rameny, což se také plus minus stalo.

Zemanovo vystoupení tak má jediný, zcela reálný efekt: Zvyšování míry nenávisti vůči všem muslimům bez rozdílu, přihřívání xenofobní kaše, kterou se u nás kdekdo rád živí. Nejvyšší autorita státu vlastně přitakává obskurním postavám ze sdružení Islám v ČR nechceme, které nejsou ochotné ani v nejmenším rozlišovat mezi běžným muslimem, a fanatikem s kalašnikovem v ruce. Prezident, (možná nevědomky) podporuje fanatismus s opačným znaménkem – fanatismus protiislámský. Oba fanatismy mají společné jedno: Nejsou ochotné přemýšlet, rozlišovat, společnost přetvářejí v izolované kmeny slepě útočící proti sobě, proti všemu, co je jiné. Tisíce lidí už nyní tleskají vůdcům českého antiislámského vzbouření, kteří se každým výrokem usvědčují, že islám vlastně neznají a byli nejdále v Turecku před dvaceti lety, jako hlavní český antiislamista Konvička. Je to o to pozoruhodnější, že muslimů jsou v Česku oficiálně jen čtyři tisíce, fakticky maximálně dvacet tisíc. S mírnou nadsázkou se dá říci, že drtivá většina Čechů viděla muslima jen v ilustracích ke knihám Karla Maye Ve stínu padišáda či Divokým Kurdistánem. Přesto jsme schopni nenávidět muslimy jako takové.

Islám v Česku problém nepředstavuje, přesto s ním, v čele s prezidentem, vedeme válku. Dokážeme všem okolo radit, co a jak by se mělo dělat, jsme často radikálnější než ti, kteří musí žít v sousedství zfanatizovaných islamistů, jako Pařížané či Londýňané. Je to znepokojivá zpráva hned ve dvou ohledech: Dokážeme vidět spíš cizí trable než naše a to ještě zkresleně. A jako metodu řešení problémů volíme spíš bezmyšlenkovitý křik, od kterého bývá jen krok k násilí, než rozum a empatii.

A tady se dostáváme oklikou k tomu, co bylo na prezidentově projevu při vzpomínce na oběti holocaustu nejznepokojivější: Ani slovem se nezmínil o těch, kteří si prošli za okupace stejným peklem jako Židé. O českých Romech. Jejich osud přitom představuje problém dodnes, česká společnost se s vlastní vinou vůči nim (dozorci v romském koncentračním táboře v Letech byli převážně Češi) nevyrovnala, naopak se vůči nim stále staví nepřátelsky. Příčiny jsou samozřejmě komplikované, ale to nic nemění na tom, že právě tady je náš problém, o kterém stojí za mluvit, který bychom měli na všech úrovních řešit.

Prezident a vlastně skoro celá společnost se ale před ním schovává. Nebo v horším případě v tichosti přemítají o podobně radikálních řešeních, jako jsou Zemanova „řešení“ islamistického problému. Co jiného je mimochodem Zemanova nedávná obhajoba speciálních škol, které nejsou než prostředkem uklizení romských dětí z očí většinové společnosti, prostředkem segregace?

Pro všechny radikály jedno doporučení: Co takhle přestat řešit cizí trable a soustředit se na naše, přičemž místo pudů a hormonů začít používat vývojově mladší systémy, například mozek?

 

Čtěte dále

„Muslimové v Barmě jsou mučeni, znásilňováni i zabíjeni. Dění splňuje znaky genocidy,” říká Kynclová

„Musí žádat o povolení k uzavření manželství, mají kvóty na děti - mohou mít maximálně dvě nebo tři děti. Musí mít také mezi jednotlivými dětmi 36 měsíců pauzu, žena tedy nemůže porodit dřív. Pokud žena ovdoví, nesmí se vdát znovu dřív jak za 36 měsíců. Navíc jsou rohingské ženy nuceny užívat antikoncepci. Takže vláda se takto snaží očividně ovlivňovat jejich reprodukci,” popisuje situaci muslimské menšiny Rohingů na Barmě Lenka Kynclová, která se přístupem vládnoucích struktur k nim zabývala ve své diplomové práci při studiu mezinárodní bezpečnosti a práva na University of Southern Denmark. „Jsou jinak ale také omezeni ve volnosti pohybu, práce, studiu nebo vlastnictví. Žijí pod neustálým nátlakem, nemají volnost jako ostatní lidé,” dodává. Na základě mezinárodních úmluv a závěrů tribunálů se zabývala zejména tím, zda násilí vůči Rohingům vykazuje znaky genocidy. Na základ ...

„Jsem pro lidi hromosvod,” říká umělkyně Šedá. Její tvorba propojuje. Sama čelí urážkám

Kateřina Šedá je jednou z nejúspěšnějších českých umělkyň současnosti. Její projekty jsou zaměřené na pochopení vztahů mezi lidmi a jejich propojování. „Můj přístup dává lidem možnost se setkávat netradičně. Snažím se spojit lidi, kteří by se za normálních okolností třeba nepotkali. Hledám překážky, které zároveň mají v sobě potenciál se proměnit ve spojovací prvek,“ popisuje svou práci a dodává: „Rozdělenost není jen české specifikum. Je to problém současnosti.“ Přes svou celosvětovou úspěšnost a ocenění je Kateřina v Česku často terčem nenávisti. Co je podle ní příčinou hejtů? „Jsem překvapena, jak lidi jsou nespokojeni se svým životem. Mě hrozně zajímá, co jsou ty důvody nespokojenosti a především, jak se projevují navenek. Do jaké míry škodíš ostatním tou svojí nespokojeností,“ tvrdí a dodává, že jí ta situace často přijde neuvěřitelná. „Já si fakt připadám ...

Luštění křížovek i klábosení. Opuštění senioři z Prahy nacházejí přátele mezi mladými

Je pondělí odpoledne a v jednom z bytů v Kobylisích se podobně jako každý týden setkává mladá dobrovolnice Tereza s šestasedmdesátiletou paní Jiřinou. Pomáhá jí zejména s prací na počítači, neméně důležité je také společné klábosení nad šálkem kávy. Občas se spolu také vydají ven do přírody nebo do společnosti. Setkávají se spolu už víc jak rok a jsou jedním z 25 párů, které fungují pod křídly organizace Krása pomoci. Ta se zaměřuje na pomoc opuštěným seniorům.


 

Lukáš Houdek 9. 9. 2019

HFFest: Pražský Anděl na několik dní rozvibruje latinskoamerický festival Sabor Latino

Už v úterý 17. září začne již tradiční HateFree Fest latinskoamerické kultury Sabor Latino Praha. Potrvá do čtvrtka a letos provoní Pěší zónu Anděl. Festival zahrnuje hudební koncerty a taneční vystoupení s workshopy mnoha žánrů a zemí Latinské Ameriky. Kromě hudby a tance představí návštěvníkům tamější gastronomii a tradiční řemeslné výrobky včetně oblečení, šperků, talismanů nebo folkorních hudebních nástrojů. Vstup na něj je zdarma!


HateFree Culture 15. 9. 2019

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.