Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Londýnský obchod Nike představil figuríny nadměrných velikostí. Budí vášně

 

nike london big

lukas houdekLukáš Houdek
Autor

Koordinátor projektu HateFree Culture. Vystudoval romistiku na FFUK v Praze. Věnuje se také vlastní umělecké tvorbě, ve které reflektuje téma identity, násilí z nenávisti a bezpráví.

25

června
2019

Začátkem června hlavní z londýnských prodejen známé značky sportovního vybavení Nike zrekonstruovala své prostory na známé nákupní ulici Oxford Street. Vedle redesignu také představila nové figuríny, na kterých nabízené zboží vystavuje. A některé z nich jsou od těch obvyklých odlišné. Mají totiž nadměrné velikosti. Značka se tak podle svých slov snaží podpořit také zákaznice větších rozměrů a ukázat, že sportovat mohou i lidé s nadváhou nebo obezitou. A tento krok nejen v Británii vzbudil kontroverze. Zatímco někteří takovou politiku společnosti kvitují s povděkem, jiní v ní vidí normalizaci obezity a nezdravého životního stylu.

Zpočátku se zdálo, že nápad světové sportovní značky bude přijat pozitivně. Odpovídala tomu četná sdílení fotografií figurín na sociálních sítích i z většiny nadšené komentáře. „Je strašně důležité ukazovat, že ženy všech velikostí mohou být fit a zdravé!” napsala například jedna uživatelka. Nadšené vzkazy ale později začaly doplňovat rozpaky i negativní názory, které společnost kritizují. Je mezi nimi také novinářka Tanya Gold, která napsala pro britský Telegraph: „Nová figurína je obézní a nepřipravuje se na běh ve svém zářícím Nike oblečení. Běhat totiž nemůže. S největší pravděpodobností je ve stavu před diabetem a na cestě k výměně kyčlí. Jaký strašný cynismus to na straně #Nike je?”

nike london 1

Vůči slovům Gold se vymezila v deníku Independent expertka na kreativu Sophia Tassew, která společnosti se zapojováním nadměrných velikostí do kampaní pomáhala. Ta sama sebe označila za ženu větších rozměrů a píše: „Fitness a sportovní kampaně ve skutečnosti nikdy nebyly příliš inkluzivní co do velikostí. Napříč historií nám pokřivovaly naše vnímání toho, co znamená být fit a schopní pohybu. Sama jsem už párkrát běhala a spolupracovala jsem s Nike London na tom, abychom mohli reprezentovat různé velikosti v jejích obchodech,” říká ve svém komentáři. „Viděla jsem komentáře na internetu, které správně adresovaly pokrytectví, kdy chceme po obézních lidech, aby cvičili, ale stěžujeme si, když jsou nadměrné velikosti předváděny na figurách, pro které byly vytvořeny,” pokračuje. „Ale tohle jde mnohem hlouběji, než jen k tomu, abychom dokázali, že jsme hodny nosit aktivní prádlo. My jednoduše existujeme a to samo by mělo být dostatečné vysvětlení, proč si zasloužíme přijetí.”

nike london 3

Rozporuplné komentáře a názory zaplavily také sociální sítě. „Lekce od Nike, která ukazuje tlustým lidem, jak příšerně budou vypadat, pokud si tohle zboží koupí,” napsal například uživatel RMC. Jeho příspěvek si získal tisíce pozitivních reakcí. „Nelíbí se mi normalizace našeho nezdravého životního stylu,” vyjádřil se zase uživatel vystupující pod nickem Blaged Login.

nike london 2

Zatímco někteří kritizovali přístup sportovní značky, jiní se vymezovali vůči deníku Telegraph, který podle nich zveřejnil štvavý článek vůči lidem větších rozměrů (fatphobic). „Wow, Telegraph, skvělá práce s click baitem od Tanyi Gold. Já sama vypadám jako figurína od Nike a uběhla jsem letos maraton,” napsala na Twitteru hojně lajkovaný příspěvek Tegwen Tucker a připojila k němu fotku své postavy. „Pokud si myslíte, že obézní ženy nemohou běhat, pak si prostě lžete do kapsy,” dodala. „Lidé jsou naštvaní na Nike a její obézní figurínu, ale v jakém oblečení pak tedy máme cvičit?” přidala se další uživatelka.

nike london 4

Společnost Nike se podle svých opakovaných vyjádření o inkluzi různých minorit do svých kolekcí snaží dlouhodobě. A není to poprvé, co za své snahy sklidila vedle uznání také kritiku. V roce 2017 například představila řadu pro ženy s hidžábem, dříve pak do své kampaně v Izraeli například zapojila trans ženy.

Foto: Nike

Čtěte dále

HFFest: Pražské náměstí Republiky už počtvrté rozvibrují latinskoamerické rytmy

Ve čtvrtek 4. července začne již čtvrtý ročník oblíbeného latinskoamerického festivalu Sabor Latino Praha. Ten se od svého počátku hlásí k označení HateFree Fest a stejně jako předešlé roky přinese kousek Latinské Ameriky na náměstí Republiky v Praze. Potrvá do neděle.


HateFree Culture 29. 6. 2019

„Lidé vědí, že jim nic nehrozí,” říká komentátor Bosák. Agresi anonymů čelí často

„Lidi, neblbněte. Není to válka. Není to hladomor. Není to živelná katastrofa. Bavte se,“ říká o fotbale dlouholetý sportovní komentátor Jaromír Bosák. Emotivní odezvy na svou práci zažíval odjakživa, emoce podle něj k fotbalu a komentování patří. Nenávistné reakce se ale zhoršily s nástupem internetu a sociálních sítí. „Bylo to jiné v tom, že když píšete dopis, tak přece jen musíte vynaložit určitou námahu. Říkal jsem si, ten člověk si s tím dal alespoň nějakou práci, i když mi nadává, tak si to přečtu. Většinou jsem se tomu smál, tehdy to nebylo tak agresivní jako dneska. V dopisech se nehrozilo smrtí,“ popisuje Bosák a dodává: „Dnes můžete reagovat na kohokoli, kdykoli, jakkoli, stala se z toho najednou ta nejlehčí věc na světě. Mluví se o tom, že internet zdemokratizoval prostředí komunikace. Ale zároveň z toho udělal takové temné jezero.“ Podle něj je problémem to, že lidé nejsou och ...

HFFest: Svátek čaje stírá hranice mezi Čechy, Poláky i Slováky. Už o víkendu potěší Těšín

Už o víkendu 29. a 30. června se na zámeckém vrchu v Těšíně odehraje Svátek čaje, tradiční dvoudenní festival věnovaný tomuto nápoji a jeho různým podobám. „Je to jedinečný čajový festival s jedenáctiletou tradicí šířící čajovou kulturu, komunitní atmosféru, seberozvoj, dobrovolnictví. Stíráme hranice mezi Čechy, Poláky, Slováky a dalšími zeměmi a kulturami,” uvádí organizátoři. Festival se proto také letos hlásí k označení HateFree Fest.


HateFree Culture 26. 6. 2019

Lze s podporou ostatních překonat i nejtěžší překážky? Neviditelné vstupují do kin

Sociální pracovnice Manu, Audrey, Hélène a Angélique vedou denní centrum pro ženy bez domova na okraji francouzské metropole. Dělají vše pro to, aby se jejich klientky postavily na vlastní nohy. Mnohdy jim v tom však brání nepružný a nedostatečný systém podpory. Poté, co je jejich centrum uzavřeno, rozhodnou se porušit pravidla a pomáhat svěřenkyním na vlastní pěst. Jejich inovativní přístup tak pomůže odhalit skryté talenty a dovednosti a podpořit u žen sebevědomí a začlenění do společnosti. O tom vypráví film Neviditelné francouzského režiséra Louis-Julien Petit, který aktuálně vstoupil do českých kin.

Marie Škardová 26. 6. 2019

 

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.