Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Londýnský obchod Nike představil figuríny nadměrných velikostí. Budí vášně

 

nike london big

lukas houdekLukáš Houdek
Autor

Koordinátor projektu HateFree Culture. Vystudoval romistiku na FFUK v Praze. Věnuje se také vlastní umělecké tvorbě, ve které reflektuje téma identity, násilí z nenávisti a bezpráví.

25

června
2019

Začátkem června hlavní z londýnských prodejen známé značky sportovního vybavení Nike zrekonstruovala své prostory na známé nákupní ulici Oxford Street. Vedle redesignu také představila nové figuríny, na kterých nabízené zboží vystavuje. A některé z nich jsou od těch obvyklých odlišné. Mají totiž nadměrné velikosti. Značka se tak podle svých slov snaží podpořit také zákaznice větších rozměrů a ukázat, že sportovat mohou i lidé s nadváhou nebo obezitou. A tento krok nejen v Británii vzbudil kontroverze. Zatímco někteří takovou politiku společnosti kvitují s povděkem, jiní v ní vidí normalizaci obezity a nezdravého životního stylu.

Zpočátku se zdálo, že nápad světové sportovní značky bude přijat pozitivně. Odpovídala tomu četná sdílení fotografií figurín na sociálních sítích i z většiny nadšené komentáře. „Je strašně důležité ukazovat, že ženy všech velikostí mohou být fit a zdravé!” napsala například jedna uživatelka. Nadšené vzkazy ale později začaly doplňovat rozpaky i negativní názory, které společnost kritizují. Je mezi nimi také novinářka Tanya Gold, která napsala pro britský Telegraph: „Nová figurína je obézní a nepřipravuje se na běh ve svém zářícím Nike oblečení. Běhat totiž nemůže. S největší pravděpodobností je ve stavu před diabetem a na cestě k výměně kyčlí. Jaký strašný cynismus to na straně #Nike je?”

nike london 1

Vůči slovům Gold se vymezila v deníku Independent expertka na kreativu Sophia Tassew, která společnosti se zapojováním nadměrných velikostí do kampaní pomáhala. Ta sama sebe označila za ženu větších rozměrů a píše: „Fitness a sportovní kampaně ve skutečnosti nikdy nebyly příliš inkluzivní co do velikostí. Napříč historií nám pokřivovaly naše vnímání toho, co znamená být fit a schopní pohybu. Sama jsem už párkrát běhala a spolupracovala jsem s Nike London na tom, abychom mohli reprezentovat různé velikosti v jejích obchodech,” říká ve svém komentáři. „Viděla jsem komentáře na internetu, které správně adresovaly pokrytectví, kdy chceme po obézních lidech, aby cvičili, ale stěžujeme si, když jsou nadměrné velikosti předváděny na figurách, pro které byly vytvořeny,” pokračuje. „Ale tohle jde mnohem hlouběji, než jen k tomu, abychom dokázali, že jsme hodny nosit aktivní prádlo. My jednoduše existujeme a to samo by mělo být dostatečné vysvětlení, proč si zasloužíme přijetí.”

nike london 3

Rozporuplné komentáře a názory zaplavily také sociální sítě. „Lekce od Nike, která ukazuje tlustým lidem, jak příšerně budou vypadat, pokud si tohle zboží koupí,” napsal například uživatel RMC. Jeho příspěvek si získal tisíce pozitivních reakcí. „Nelíbí se mi normalizace našeho nezdravého životního stylu,” vyjádřil se zase uživatel vystupující pod nickem Blaged Login.

nike london 2

Zatímco někteří kritizovali přístup sportovní značky, jiní se vymezovali vůči deníku Telegraph, který podle nich zveřejnil štvavý článek vůči lidem větších rozměrů (fatphobic). „Wow, Telegraph, skvělá práce s click baitem od Tanyi Gold. Já sama vypadám jako figurína od Nike a uběhla jsem letos maraton,” napsala na Twitteru hojně lajkovaný příspěvek Tegwen Tucker a připojila k němu fotku své postavy. „Pokud si myslíte, že obézní ženy nemohou běhat, pak si prostě lžete do kapsy,” dodala. „Lidé jsou naštvaní na Nike a její obézní figurínu, ale v jakém oblečení pak tedy máme cvičit?” přidala se další uživatelka.

nike london 4

Společnost Nike se podle svých opakovaných vyjádření o inkluzi různých minorit do svých kolekcí snaží dlouhodobě. A není to poprvé, co za své snahy sklidila vedle uznání také kritiku. V roce 2017 například představila řadu pro ženy s hidžábem, dříve pak do své kampaně v Izraeli například zapojila trans ženy.

Foto: Nike

Čtěte dále

Lidé s poruchami čtení bývají nespravedlivě považováni za líné a hloupé. Se čtením jim pomůže aplikace

Až čtvrtina populace má v určité etapě svého vývoje výrazné obtíže se čtením, což přináší bariéry do dalšího vzdělání i omezení kariérních možností. Lidé s poruchami čtení jsou také často nespravedlivě považováni za líné nebo hloupé. Online vzdělávací aplikace Včelka vyvíjená ve spolupráci se speciálními pedagogy se proto zaměřuje na podporu znalosti čtení a češtiny. Mezi naše nejběžnější uživatele patří prvostupňové děti, prvočtenáři, dyslektici, zarputilí nečtenáři a malí cizinci, pomáháme však všem, kteří potřebují se čtením a obecně češtinou trošku pomoci. V současné době Včelka spolupracuje také s mnohými dětskými domovy, léčebnami pro nemocné děti a neziskovými organizacemi. Činnosti a péče těchto institucí si tým Včelky velice váží, proto zde poskytuje aplikaci zcela bezplatně. Na to, jaké předměty dnešní děti nejvíce baví, jaké je n ...

Zažila znásilnění, dnes bojuje za prevenci. „Nepoučujme oběti, apelujme na agresory,” říká

Johanna Nejedlová se narodila v Praze. Matka je Češka, otec pochází z Čadu. Přestože jí dává okolí často najevo, že vypadá exoticky, ona sama vyrostla v ryze českém prostředí a svého otce poznala až kolem svých dvacátých narozenin. Dnes patří mezi mladé aktivní Češky. Založila spolek Konsent, který se věnuje prevenci sexuálního násilí, s nímž má ona sama zkušenost. Říká, že se s tímto zážitkem vyrovnala. I díky práci.


 

Lukáš Houdek 18. 11. 2019

Jsme Česko

„Jsme Česko,” říká více než padesátka obyvatel České republiky rozličného původu, náboženského vyznání, orientace i sociálních skupin. A to ve společné kampani vládního projektu HateFree Culture a Multikulturního centra Praha. Činí tak u příležitosti 30. výročí demokracie v Česku a odkazují se ke státním symbolům, zejména pak k barvám české vlajky, tedy trikoloře. Stužka s trikolorou byla i jedním ze symbolů Sametové revoluce.


HateFree Culture 11. 11. 2019

Otevřená snídaně už v neděli 24. listopadu v Praze!

V neděli 24. listopadu od 9:30 proběhne v pražském Studiu Alta další Otevřená snídaně. Přijďte se seznámit, potkat staré přátele a začít den příjemným posezením nad čajem a kávou s lidmi nejrůznějšího původu i náboženského vyznání. Připravte své oblíbené jídlo a ochutnejte delikatesy ostatních.


HateFree Culture 11. 11. 2019

 

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.