Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Infografika: Jak informovala o Romech severočeská média?

Výzkum mediálních výstupů severočeských médií z roku 2014, který vloni provedlo Multikulturní centrum Praha, ukázal, že média, zvláště ta místní, nemusí vždy měřit všem občanům stejně. A taky dokazuje, že některá média psala o Romech často povýšeně, pohrdavě a urážlivě. Ve sledovaných mediálních výstupech se objevují polopravdy, užívají se zavádějící slovní spojení, hodnotící či emocionálně zabarvené výroky, neadekvátně se zmiňuje etnicita. Níže najdete infografiky nejzajímavějších zjištění výzkumu.


HateFree Culture 25. 7. 2016

OSN: Uprchlíci a čísla za rok 2015

Úřad Vysokého komisaře Organizace spojených národů pro uprchlíky (dále jen UNHCR) vydal minulý týden studii s názvem Global trends, která obsahuje také aktuální statistiky týkající se běženců. Z té je patrné, že situace ve světě se co do počtu lidí, kteří byli nuceni opustit svůj domov, horší. Kolik tedy bylo v minulém roce uprchlíků, z jakých pocházejí zemí a v jakých státech našli dočasné útočiště nejčastěji? V následujícím textu se podíváme na vybraná aktuální data.


HateFree Culture 27. 6. 2016

Analýza: Antisemitismus v Česku v roce 2015

Projevy antisemitismu se v roce 2015 udržely na podobné úrovni jako v roce 2014. Lze to zčásti přičíst i skutečnosti, že v loňském roce se neobjevil konkrétní spouštěč, související s vyostřenou situací na Blízkém východě. V roce 2015 byly proto antisemitské incidenty rozloženy rovnoměrně. Za nový jev lze považovat konspirační teorie, objevující se v souvislosti s uprchlickou krizí.


Federace židovských obcí 17. 5. 2016

DNA jednoho hoaxu: Lasica o Havlovi

V tomto textu podrobně rozebíráme hoax pojednávající o životě Václava Havla, falešně přisouzený Milanu Lasicovi. Ukazuje se, že čtyři roky vyvrácený hoax může dobře posloužit i dnes. Analýza poukazuje na zaužívané praktiky při vzniku, šíření a mutaci takto šířených bludů.


Petr Zavoral 30. 6. 2016

Výzkum: Manipulativní techniky vybraných českých serverů

Výrazný posun ve vnímání toho, jak funguje politická propaganda, ukazují výsledky analýzy prokremelsky orientovaných zpravodajských webů působících v Česku. Za podpory think-tanku Evropské hodnoty ji udělali politologové Masarykovy univerzity, kteří zmapovali články čtyř konkrétních portálů. Z analýzy plyne, že weby dávno nespoléhají na prvoplánovou propagandu, ale pracují sofistikovaněji, přičemž jejich metody zásadně odporují žurnalistickým pravidlům. Z toho důvodu je lze hodnotit jako daleko nebezpečnější.


Masarykova univerzita v Brně 14. 6. 2016

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.