Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Na Žižkov dorazí Případ pro sociálku

 

pripad pro socialku 2019 big

hatefreeHateFree Culture
Autor

Článek redakce HateFree Culture

1
prosince
2019

Žižkovská scéna Venuše ve Švehlovce pořádá pátý ročník festivalu sociálního umění s názvem Případ pro sociálku, který proběhne od 1. do 5. prosince. Stejně jako v předchozích ročnících se i letos hlásí k označení HateFree Fest. Letošní program Praze nabídne vítěze prestižních divadelních cen DOSKY 2019, inscenaci Moral Insanity z dílny Prešovského národného divadla a fyzickou inscenaci An Ongoing Song, která získala cenu poroty z varšavského festivalu ITSelF 2019. Dále se představí soubor hendikepovaných a zdravých tanečníků Bílá holubice a ve společném komponovaném večeru skupiny Třetí věk Louny a Sbor Elpida, které svými inscenacemi boří předsudky o stárnutí.

Festival má za cíl představit publiku performativní projekty se sociálním přesahem a propojovat jednotlivé umělce mezi sebou. Letošní témata se budou věnovat jednak překonávání hendikepů a nepříznivých situací, jednak událostem, ve které mohou neřešené společenské nebo ekonomické problémy vyhřeznout - projevům nenávisti. Dramaturgyně festivalu, Barbora Šupová, popisuje podstatu festivalu takto: „Možná naše diváky v existenční krizi současnosti neuklidní, že se v sedmdesáti dá začít zpívat nebo že se dá tančit bez nohou. Ale třeba jim postačí zjištění, že „případ pro sociálku" jsme tak trochu všichni. Pocit, že v tom nejsme sami nebo že můžeme naše zdánlivé i skutečné nedostatky společně překonávat, je pro nás lidi naprosto nezbytný.“

Fyzické znevýhodnění, důstojné stáří, HIV nebo vznik rasistických a konspiračních teorií. To jsou témata, kterých se Případ pro sociálku 2019 dotýká. Těšit se můžete na dvě oceněné inscenace. Prešovské národné divadlo doslova ovládlo ceny DOSKY 2019 - Moral Insanity bylo oceněno v pěti kategoriích – nejlepší inscenace, režie, mužský herecký výkon, scénická hudba a také jako mimořádný počin v oblasti činohry. Performance An Ongoing Song polského umělce Szymona Adamczaka a amerického choreografa Billyho Mullaneyho obdrželo cenu poroty na varšavském festivalu ITSelF 2019.

Program


1.12. Nádražní blues (Bílá holubice)
2.12. Analéma (Třetí věk Louny) a Elpida
4.12. Moral Insanity (Prešovské národné divadlo) – pražská premiéra
5.12. An Ongoing Song (Szymon Adamczak, Billy Mullaney) – pražská premiéra, English friendly

Představení probíhají ve Venuši ve Švehlovce a vždy začínají ve 20 hodin.


1.12. Bílá holubice: Nádražní blues

Snový příběh z kategorie „wheel-road-theatre-movie“... Hrdinkou příběhu je dívka, která se bouří proti osudu a vydává se na dobrodružnou cestu, kterou chce změnit svůj život. Vede ji touha opustit minulost a vše, co ji až dosud definovalo.

Bílá holubice je taneční soubor hendikepovaných a zdravých tanečníků. Jejich představení vycházejí z osobností tanečníků, vnímání sebe sama, vnímání ostatních tanečníků i okolního světa. Nemůžeš chodit, můžeš tančit!

Režie: Pavel Šimák, choreografie: Tomáš Rychetský, Denisa Musilová

pripad pro socialku 2019 1

2.12. Analéma (Třetí věk Louny) a Elpida

„Co chci ještě určitě stihnout? Jaké bylo mé osudové rozhodnutí v životě? Co tady po mně zůstane? Kdy je ten správný čas na bilancování?“, tak shrnuje hlavní témata inscenace režisérka Renata Vordová. A proč analéma (označení pro zdánlivou dráhu Slunce po obloze v dané zeměpisné délce
a šířce, tzv. osmička)? Možná proto, že ve skutečnosti nikdy nic nekončí…

Scénář a režie: Renata Vordová a soubor Třetí věk Louny

pripad pro socialku 2019 2


Ryze ženský soubor Třetí věk vznikl na podzim roku 2008 v Městské knihovně Louny. Režisérka Renata Vordová spolu se sedmi herečkami ve věku kolem sedmdesáti let tvoří autorské inscenace a dokazují tak, že nikdy není pozdě začít hrát divadlo. Soubor poprvé veřejně vystoupil v březnu 2008 na krajské recitační přehlídce v Ústí nad Labem. V rockovém klubu, kde byl „babičkovský“ soubor jakýmsi zjevením, každoročně sebral všechna ocenění amatérské divadelní scény, pořádal turné po ČR i zahraničí. Soubor, který je neskutečně inspirativní, tvořivý a lidsky semknutý.

Pěvecký sbor Elpida dnes tvoří pětadvacet dam ve věku od šedesáti do osmdesáti let a sbormistryně Eliška Radikovská. Dámy zazpívají výběr z vlastního repertoáru tvořeného písněmi Jiřího Suchého, Jana Buriana, ale také Načevy, Zuzany Navarové či Johna Lennona.
Premiérové vystoupení sboru s „Please The Trees“ a Pavlem Bobkem v Praze proběhlo v únoru 2011, následovala řada koncertů a nahrávek, mimo jiné s Please The Trees, Jaromírem Švejdíkem, Dušanem Neuwerthem, Janem Burianem, Martinem Hůlou (dříve Bonusem), Jiřím Suchým, Never Sol.


4.12. Moral Insanity (Prešovské národné divadlo)

CHCETE VEDIEŤ, KTO JE ZODPOVEDNÝ ZA TO, ŽE SA VÁM NEDARÍ? HĽADÁTE TOHO, KTO MÔŽE ZA TO, ČO SA TU DEJE? PRÍĎTE A NIEKOHO SI URČITE VYBERIETE.


Autorské monodrama Petra Brajerčíka Moral Insanity vznikla na motivy šestého románu Umberta Eca Pražský hřbitov a zkoumá konspirační teorie, antisemitské a rasistické představy, které vycházejí z nepříznivé ekonomické a společenské situace a jejich odrazu v médiích a politice.

pripad pro socialku 2019 4


Hudba do inscenace byla natočená v rámci synth jamu inspirovaného konspiračními teoriemi.
Martin Husovský - Studiologic Sledge Black, Jany Pastirčák - Dave Smith Instruments Mopho x4, Moog Little Phatty a Stano Čorej - Akai Rhytm Wolf.

Text: Eco, Brajerčík, Rázusová
Režie a scénický koncept: Júlia Rázusová
Hudba a prostorový hudební koncept: Martin Husovský
Scénografické a kostýmní spolupráce: Diana Strauszová
Světelný design: Lukáš Katuščák
Produkce: Linda Durkáčová
Hraje: Peter Brajerčík
Inscenace získala ceny Grand Prix Nová dráma 2019 a DOSKY 2019.


Prešovské národné divadlo je nezávislé profesionální divadlo, které vzniklo roku 2013 v Prešově uvedením inscenace Single Radicals. Koncept nezávislého profesionálního divadla byl uměleckou vizí dramatičky Michaely Zakuťanské a režisérky Júlie Rázusové. Prešovské národné divadlo vytváří prostor pro svobodnou tvorbu umělců, kteří pocházejí z východu nebo jsou s Prešovem spjati. Inscenují zde texty, které mají společenská, generační a sociologická témata. Inscenace se také dotýkají napětí mezi východem a západem Slovenska a pojmenovávají rozdíly v životní úrovni. Zároveň chce divadlo inspirovat lidi z rozličných pracovních odvětví, aby se vrátili do Prešova
a realizovali se v menších městech a na periferiích.


5.12. An Ongoing Song (Szymon Adamczak, Billy Mullaney)

Polský umělec Szymon Adamczak spolu s americkým choreografem Billym Mullaneym působí v Amsterdamu, kde také vznikla jejich společná performance vyjadřující se k problematice HIV/AIDS, An Ongoing Song.

„Uvažoval jsem nad možnostmi, jak vyjádřit nehmotnost našeho duetu. Nad fantomovými bolestmi, jež jsem pociťoval z otevřených ran svých předchůdců, a nad testamentem života, který mi odkázali. Přijal jsem nečekané příbuzenské vazby a nechal různé rodokmeny tančit pospolu. Virus je ohromný performer. (Jeden z milionu, jedinkrát za život.) Až se sliny sbíhají. Světová populace nakažených vydá za zemi skoro tak velkou, jako je ta, ze které pocházím. A to je tragédie.“

pripad pro socialku 2019 3


An Ongoing Song je vizuálně a fyzicky pojatá divadelní inscenace o nemožnosti důvěřovat vlastnímu tělu. Vztah jednoho těla a viru HIV je zprostředkován formou duetu. Szymon Adamczak a Billy Mullaney opakují a novými významy naplňují zděděná performativní gesta, a řeší tak spletitosti lidských vztahů, riskování, nebezpečí, touhy, zranitelnosti, sebepoškození, závislosti, ztráty nevinnosti, morbidního humoru a citu. Přidejte se, vezměte s sebou kamaráda nebo kamarádku, řekněte svým blízkým a promluvme si společně o tom, jestli a jak můžeme žít v harmonii s viry,
které bují kolem nás i v nás. Po představení bude následovat diskuze moderovaná Mgr. Kateřinou Kolářovou, Ph.D., z Katedry genderových studií, FHS, UK.


English-friendly

Inscenace získala Cenu poroty na varšavském festivalu ITSelF 2019
Performance vznikla v divadle DAS v Amsterdamu. Výzkum projektu byl proveden v centru Visual AIDS v New Yorku. Premiéra 10. 9. 2019, Amsterdam Fringe Festival

Performeři: Szymon Adamczak, Billy Mullaney
Scénografie: Paweł Szubert
Dramaturgie a hudba: Panna Adorjáni
Kostýmy: Stefan Vella



Venuše ve Švehlovce, Slavíkova 22, Praha 3
http://www.venuse-ve-svehlovce.cz/ https://www.facebook.com/VenuseveSvehlovce/
Předprodej: https://goout.net/cs/divadla/venuse-ve-svehlovce/csw/

venuse.ve.svehlovce.pr(at)gmail.com 702 683 078

Foto: Archiv festivalu Případ pro sociálku

Čtěte dále

Tři mladíci byli před 36 lety křivě obviněni z vraždy a odsouzeni na doživotí. Propuštěni byli až nyní

Osmiletý Daniel Hunt z Tennessee byl koncem srpna svědkem požáru domu, v němž bydlel se svou rodinou. Plameny kromě jiného nemilosrdně pohltily i veškeré Danielovy hračky. „Požár začal v kuchyni. Nevím, jak k tomu došlo. Některé drobnosti šly ještě zachránit, třeba můj snubní prstýnek požár přežil, ale nic jiného,“ popsala pro CNN požár Danielova matka Kristen Wilburn.


Kateřina Gamal Richterová 5. 12. 2019

„Místo konzervace Chanova bychom měli podpořit obyvatele v odchodu do města,” říká expert

Už několik měsíců probíhají vypjaté debaty mezi vedením Mostu a Agenturou pro sociální začleňování a řešení situace v Chanově, který je od svého vzniku na konci 70. let sociálně vyloučenou lokalitou. Neshody byly také oficiálně důvodem, proč v říjnu Ústecký kraj vypověděl memorandum o spolupráci s vládní Agenturou, která pomáhá obcím a městům vyloučení některých obyvatel na jejich území řešit. „To znamená, že nesouhlasíme s postupem města, kdy chce udělat v Chanově další výstavbu formou unimobuněk, zvýšit tam tak počet bytových jednotek a tím to místo dál udržovat jako sociálně vyloučenou lokalitu,” říká Michal Kratochvíl, vedoucí Regionálního centra Západ, které pod Agenturu spadá. „Navrhujeme městu jinou variantu řešení, aby v horizontu desítek let využila trend, který v Chanově už nějakou dobu je.


 

Lukáš Houdek ...

„Lidé si myslí, že nepracujeme, jsme blbí a žijeme na jejich úkor,” říká muž bez domova

Šestašedesátiletý Libor Jelínek, přezdívaný Jelen, žije už přes 10 let střídavě na ulici, v ubytovnách či holobytech. „Štve mě, že nás hážou všechny do jednoho pytle. Dělají to s Romama a náma taky. Každý člověk je jiný,“ říká Jelen, který se na ulici dostal po rozchodu s manželkou a dodává, že na ulici se může dostat každý. „Stačí nějaká blbost, třeba dvakrát nezaplatit nájem, exekuce, rozvod… Cokoliv. Jednoho krásného letního večera jsem přijel domů a manželka s dětma byla pryč. Byt byl prodaný, já jsem tam našel cizí lidi, skončil jsem na ulici,“ popisuje Jelen začátek příběhu. 

Jiří Pasz 4. 12. 2019

Pomoc lidem bez domova, seniorům i zvířatům. Studenti burcují Čechy k dobrým skutkům

Pátého prosince loňského roku navštívila skupina dobrovolníků v převlecích anděla, čerta a Mikuláše mateřské školy a nízkoprahová zařízení v Ústeckém kraji, aby udělala radost dětem. Tak začala loňská Prosincová výzva dobrých skutků, kterou organizují studenti Fakulty sociálně ekonomické Univerzity Jana Evangelisty Purkyně Tomáš Nejedlý a Kamila Petrová. „Rozhodl jsem se, že v prosinci udělám každý týden dobrý skutek, který se bude týkat dětí, zvířat, lidí bez přístřeší a seniorů. Rád bych tímto motivoval ostatní ke konání dobrých skutků, ať už jsou jakkoliv veliké,” říká Tomáš. Projekt Dělám dobré skutky, který vymyslel, má tak za cíl motivovat co nejvíce lidí k zapojení a dobrovolnictví. Letošní prosincové dobré skutky začínají již zítra.

Marie Škardová 3. 1 ...

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.