Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Září jako měsíc lidí se sluchovým postižením a první znakovaná stand-up comedy show

 

deafember big

hatefreeAlžběta Mubeenová
Autorka

Studentka žurnalistiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. Členka týmu HateFree Culture.

14

září
2020

  

Září bude měsícem lidí se sluchovým postižením. Organizace Tichý svět se totiž u příležitosti Dne znakových jazyků, který připadá na 23. září, rozhodla uspořádat první ročník osvětové kampaně Deafember. Veřejnost bude skrze videa, články, fotografie a veřejné akce v průběhu celého září informována o tématech spojených s rozmanitým světem osob se sluchovým postižením. Proběhne také první česká stand-up comedy show tlumočená do znakového jazyka.

 

V rámci kampaně proběhne v pátek 18. září v pražském Rock Café Znak Up Night - první česká stand-up show tlumočená do znakového jazyka. V tento jedinečný večer dojde k setkání slyšící i neslyšící veřejnosti s jediným cílem – bavit se. Za večerem stojí komička a moderátorka Lucie Macháčková, která spojila skupinu stand-up kominů z Undeground Comedy a nezisková organizace Tichý svět. Celosvětově přitom nejde o ojedinělou událost přibližující většinové společnosti svět neslyšících skrze stand-up.

deafember 1

Leah Kalaitzi, neslyšící stand-up komička, vystupuje v britském znakovém jazyce a její vystoupení jsou tlumočena do angličtiny i pro slyšící publikum. Její vystoupení se vtipně trefuje do předsudků a stereotypů ohledně lidí se sluchovým postižením. „Každé moje vystoupení přivede pár lidí blíž k neslyšící komunitě. Vím, že se nebudou tolik bát, až se setkají s neslyšícím,” komentuje své výstupy Leah v závěru krátkého dokumentu Silent Laughs, který o ní natočila režisérka Natalia Kouneli.

V rámci Deafemberu proběhne také řada workshopů a přednášek napříč republikou. Široká veřejnost tak bude mít příležitost dozvědět se, jak funguje ucho, jak neslyšící komunikují, jaké používají pomůcky či si osvojit základy znakového jazyka. Kampaň se zapojí také do veřejných akcí jako Zažít město jinak na pražské Invalidovně nebo Retroměstečko v Pardubicích. Jedenáctého září se zájemci mohli zúčastnit Tichého odpoledne na Brněnské přehradě, kde si  slyšící i neslyšící mohli společně zahrát hry nebo si dát piknik na trávě.


deafember 2

Součástí kampaně bude i Motýlková výzva pro veřejnost. Každý, kdo bude chtít komunitu lidí se sluchovým postižením alespoň symbolicky podpořit, může na sociálních sítích s hashtagem #deafember sdílet svou fotku s motivem motýla.

„Cílem je jediné, ukázat většinové společnosti, že jsou zde lidé s tímto neviditelným hendikepem, který je dost často přehlížen, a co život v tichu přináší a obnáší,” říká Marie
Horáková, ředitelka organizace Tichý svět.

Foto: Tichý svět 

Čtěte dále

„Zavření našich kaváren má dopad i na farmáře v kávových zemích,“ říká majitel mamacoffee

„Někteří zákazníci mají kávu spojenou s malováním obrázků do latte. Pro nás je káva nedílně spojená s jejími pěstiteli,“ začíná své vyprávění pro HFC majitel pražírny a kaváren mamacoffee, Daniel Kolský. Zakládá si především na spolupráci s farmáři, kterou označuje za DNA celé značky. „V roce 2007 jsme odjeli s batohy do Etiopie. A o rok později jsme otevřeli první vlastní kavárnu a pražírnu v Praze. Založili jsme tak jednu z prvních pražíren výběrové kávy a nejstarší férovou pražírnu ve střední Evropě,“ pokračuje. Kavárny mamacoffee patří do sítě HateFree Zone.

Kateřina Gamal Richterová 28. 10. 2020

„Řekni si o pomoc!“ vyzývají známé osobnosti i odborníci. O duševním zdraví budou diskutovat u Nuseláku

„Karel Čapek řekl, že člověk se nikdy nezbaví toho, o čem mlčí. Tedy vyřčení problému je první krok k jeho řešení a zároveň tím, že se někomu svěříme, získáme odstup,“ uvádí pro HFC Jonáš Motyčka, zakladatel projektu Správný start. Projekt, jehož hlavním cílem je poskytnout pomoc a podporu dětem opouštějícím dětské domovy, přichází s osvětovou kampaní Řekni si o pomoc týkající se duševního zdraví. Ta vyvrcholí v pátek 30. 10. diskuzí nejen s odborníky, kterou bude ve vstupech přenášet Česká tepevize.

Kateřina Gamal Richterová 27. 10. 2020

„Vytváří se pocit, že Morava je divočina plná hloupých alkoholiků v krojích,“ říká brněnský hudebník

„Nelze přehlédnout, jak se stále uměle vytváří pocit, že když jedete na Moravu, dostanete se do prostředí divočiny plné hloupých alkoholiků v krojích. Folklóreček, vínečko. Přitom je to úplný nesmysl a jasný znak diskriminace,” říká pro HFC pětadvacetiletý Petr Konečný z Brna. Morava je dle něj ve veřejném diskurzu a médiích mnohdy prezentována jako venkov, kde se nic neděje, nic hodnotného zde nevzniká a každý trochu schopný občan odtud uteče do Čech. Některé předsudky a stereotypy jsou velmi vžité a vytvářejí řevnivost především mezi Prahou a Brnem, ale i obecně mezi oblastmi Čech a Moravy. Tento rozkol bývá podporován i ve vyjádřeních některých politických představitelů.

Marie Škardová 27. 10. 2020

„Černoši už nebudou přecházet přešlapy celebrit a firem jako doposud,” říká jihoafrický PR expert

Letošní rok kromě pandemie koronaviru ovládly světové dění také protesty hnutí Black Lives Matter. Přestože započaly ve Spojených státech, přidaly se hlasy černochů napříč světem. Téma zasáhlo také do kultury nebo reklamního průmyslu. Někteří významní světoví umělci bijí na poplach v obavách o svobodu tvorby a projevu. Obávají se diktátu politické korektnosti. Larry Khumalo, pětatřicetiletý šéf PR divize renomované jihoafrické reklamní agentury Havas Johannesburg, který za svou práci obdržel řadu ocenění, jejich obavy považuje za liché. Podle něj přestali černoši přihlížet přešlapům. 

Lukáš Houdek 26. 10. 2020

Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.