Blog Nadpis

Příběhy, články a rozhovory

Analýza: Pařížské události na českém internetu

 

pariz utoky big

zavoralPetr Zavoral
Autor

Jednatel společností Yeseter Now a Yeseter Technologies zabývajících se sociálními médii. Dříve pracoval ve společnostech SAP, Oracle, SAS Insitute nebo KPMG v tuzemsku i v zahraničí.

19
zledna
2016

Jak se projevily listopadové teroristické útoky v Paříži v online diskusích? Změnila se jejich povaha oproti těm lednovým na redakci Charlie Hebdo? A jak souvisí diskuse o těchto událostech s diskusemi o Romech?

Průběh buzzu z listopadu loňského roku týkající se skupin, jež jsou na domácím internetu předmětem nejnegativnějších diskusí, tj. Romů, uprchlíků a muslimů ilustruje níže uvedený obrázek 1. (Už v dřívějších analýzách se potvrdilo, že rostoucí nenávist vůči jedné skupině zvyšuje také negativní naladění vůči skupinám ostatním.)

buzz listopad

Uvedený graf vypovídá zejména o těchto skutečnostech:

  1. Uprchlický buzz se v listopadu pohyboval standardně kolem šesti tisíc příspěvků denně, zatímco buzz ohledně muslimů osciloval okolo patnácti set příspěvků. Obě tyto komunikace zaznamenaly své vrcholy po útocích v Paříži dne 14. listopadu, kdy dosáhly úrovně přes devět tisíc příspěvků.
  2. Obě tyto části veřejného diskurzu (uprchlíci a muslimové) dosahovaly přibližně stejné hodnoty (a tudíž i trendu) až do 25. listopadu, kdy se začaly opět rozcházet.
  3. Romský buzz nebyl „Paříží“ nijak výrazně zasažen a celý měsíc se pohyboval okolo denního množství cca 900 příspěvků. Po „Paříži“ chvilkově překročil limit 1200 příspěvků denně. Společným tématem diskurzu týkajícího se Romů a uprchlíků je integrace těchto skupin do společnosti, kde Romové slouží odpůrcům přijímání uprchlíků jako příklad nezdaru zařazení této skupiny obyvatelstva do většinové společnosti. S tím souvisí i další téma – multikulturalismus, na kterém odpůrci imigrační politiky dokladují přes u nás stále chybějící rychlé řešení bezproblémového soužití s Romy jeho nesmyslnost.
  4. Nenávist věnovaná uprchlíkům do pařížských událostí, tj. do 14. listopadu, obsahovala většinou jiný než muslimský (islámský), a takřka vůbec ne teroristický obsah.

Klíčovými tématy ohledně imigrantů až do pařížských událostí byla tato:

  • skladba uprchlíků (dle pohlaví, věku a dalších demografických údajů)
  • uprchlíci a chladné zimní počasí
  • životní podmínky běženců
  • uprchlíci a hygiena
  • imigranti a jejich pohyb po evropském kontinentu (ochrana hranic)
  • uprchlíci a jejich země původu
  • imigranti - měli zůstat doma a tam bojovat
  • uprchlíci a jejich sociální nároky
  • životní styl a zvyky uprchlíků
  • zařazení imigrantů do života v evropském prostředí

Dramatický nárůst uprchlických témat spojených s terorismem a muslimy, resp. islámem po „Paříži” dne 14. listopadu je zřetelný i z obrázku 2.

uprchlici vs terorismus

Další obrázek (3) ukazuje srovnání velikosti buzzu po letošních listopadových a lednových teroristických útocích v Paříži. Objem komunikace v listopadu byl mnohem vyšší, navíc dělený do dvou hlavních témat: uprchlíci a muslimové, přičemž v lednu na českém webu žádný diskurz o uprchlících téměř neexistoval a veškerá komunikace byla soustředěna na muslimy a islám. V listopadu oproti lednové debatě jistě neubylo nenávistných komentářů, naopak – a to už jenom proto, že těch listopadových příspěvků bylo celkově mnohem víc. Na druhé straně se nyní objevilo (oproti lednu) mnohem více názorů vycházejících ze zralejších (vyváženějších) pohledů na celou záležitost. Zatímco záporný sentiment se bezprostředně po lednových útocích pohyboval na úrovni 90 procent, nyní vykazoval 70 procent u muslimů a 75 procent u uprchlíků.

srovnani buzzu

Ukázky veřejného diskursu na téma uprchlíci, islamismus a terorismus

Uvedené ukázky z veřejného diskurzu v této části ilustrují celou škálu tvrzení z předchozí části článku ohledně uprchlíků, muslimů a islámu.

Aha? To bylo keců na začátku uprchlické krize, že se musíme postarat o ty tisíce přátelských a vzdělaných muslimů. Nedivím se, že se to stalo právě ve Franci, s početnou muslimskou "menšinou". Kdy lidem dojde, že je islám ideologií neslučitelnou s demokracií?

Je mi líto, ale jakékoli diskuse jsou zbytečné. Že prý běženci jsou na naší straně. Když přijde opravdu do tuhého, půjdou muslimové s muslimy. Nedělejme si iluze. Jakékoli politické dohody nebudou fungovat. V konečné fázi to bude: buď my, nebo oni. Dokud máme policii a vojsko, musíme udělat pořádek, nebo bude pozdě!

"Islámsky stát" je náš společný nepřítel, mám z něho strach jako vy jako i syrští uprchlíci a muslimská komunita v Praze ...jak tyhle idioty mají obyčejní muslimové, kteří chtějí žít v klidu zastavit?

Kdyby byla EU federací typu USA, měla by dávno silné vedení, federální policii a jednotnou imigrační politiku... Žádní uprchlíci, s výjimkou několika skutečně trpících, by v EU neměli šanci. Dokud nebude EU jednotná, silná a suverénní, bude věčně slabá, vnitřně rozervaná mezi sféry vlivu USA a Ruska. Ten kdo tím bude trpět nejvíce, budou zejména Evropané!

Všechny je poslat zpět, nekompromisně! Mešity a tábory zbořit. Muslimům nevěřím, mají to v krvi. To je naše země, chraňme si ji!!!!!

Teroristické útoky v Paříži jsou šílené, nejhorší je ale to, co bude po nich následovat. Ta vlna nenávisti k islamistům byla velká i předtím, teď bude větší. A bez odezvy to nezůstane. Napadají se slovně i fyzicky lidi, kteří pomáhají válečným uprchlíkům. Každý máme své svědomí, své srdce. Přeberte si to podle toho.

Zavřít hranice Schengenu a okamžitě vracet všechny uprchlíky, nikdo přece neví kdo z nich je muslim, kdo je islámista, všichni jen lžou, nikdo neví kolik jich je už v Evropě, Angela teď pláče s Francií, ale to těm mrtvým a pozůstalým už nepomůže, urychleně všechny vracet !!!!

Čeští muslimové odsoudili teroristicky útok v Paříži, pak vzali výbušné nálože a rozmístili je po cele zemi. Nadarmo nechtějí ven z uprchlických táborů.

jAKÝ Čeští Muslimové imigranti ane Čeští Muslimové zastřelit hnet na místě kurva uš se proberte

Ukázky veřejného diskurzu na téma pařížských události a Romů

Uváděné komentáře z veřejné internetové debaty jsou praktickou ukázkou k tvrzením z první části článku, kde se hovoří o tom, že: Společným tématem diskurzu týkajícího se Romů a uprchlíků je integrace těchto skupin do společnosti, kde Romové slouží odpůrcům uprchlické vlny jako „dobrý příklad“ nezdaru zařazení této skupiny obyvatelstva do většinové společnosti. S tím souvisí i další téma – multikulturalismus, na kterém odpůrci imigrační vlny dokladují přes u nás stále chybějící rychlé řešení bezproblémového soužití s Romy jeho nesmyslnost.

Příkladem je Rakousko, kde migranty rozptýlí do malých městeček a musí se integrovat...... pokud nebudou mít práci a zůstanou závislí na dávkách, tak se do ghett stejně dostanou, stačí se podívat nejen do Francie, ale i do míst, kde žijí naši Romové. Věřím, že naše vláda změní integrační politiku a vyvaruje se v aplikaci integračních modelů, které nefungují např. ve Francii a Belgii.

Když dnes stopnem imigraci, mají integrační neziskovky práci na několik staletí naše zkušenosti s Romy to dokazují. Jak si myslíte, že to bude vypadat, až jich tu bude 3x tolik? Kolik mrtvol musíme tolerovat, než se uskuteční vaše multikulturní utopie? Můžete mi jmenovat přínosy multikulturalismu, které vyváží všechny ty mrtvoly? Tohle za kebab nestojí.

Napúštali si tam čvargu a teraz sa čudujů. Darmo je, ale iná kultura je iná kultura. Malá pomôcka: pozrite na cigáňov, u nás nevedeli sme ich prerobiť v dobe, ked mali právo na prácu a dnes už ich vôbec nik neprerobí. Darmo, sú sami sebou a iní nebudu aj keď sa pokakáme. (hovorím o drvivej vačšine a nie o vynímkach) Potrebujete iný príklad z praxe? Mne to stačí...

Myslím, že teď není vhodné řešit Romy;)) A myslím, že to myslel, jak napsal. Nás to Romy, slušný Romy totiž urazí. My se do společnosti zařadili. Spíš by měli teď být všichni spolu proti IS.

Zajímají vás metody, jak měříme? Jejich popis najdete ZDE.

foto: Wikipedia

Čtěte dále

Elka Christiánová: Jsem tolerantní islamofob

Elka Christiánová je, jak sama říká, svobodná a dobrovolně bezdětná žena středního věku žijící v Praze. Na internetu vystupuje pod tímto pseudonymem a skutečné příjmení si zveřejnit nepřeje. Vystudovala oděvní průmyslovku, později pracovala v účtárně a mnoho let ve stavebnictví jako referentka zásobování. V současné době dělá kontrolorku kvality v obchodech s kosmetikou a píše informační texty jako podklady pro tvorbu webových stránek. Je členkou uskupení Islám v ČR nechceme.


Lukáš Houdek 27. 7. 2016

Infografika: Jak informovala o Romech severočeská média?

Výzkum mediálních výstupů severočeských médií z roku 2014, který vloni provedlo Multikulturní centrum Praha, ukázal, že média, zvláště ta místní, nemusí vždy měřit všem občanům stejně. A taky dokazuje, že některá média psala o Romech často povýšeně, pohrdavě a urážlivě. Ve sledovaných mediálních výstupech se objevují polopravdy, užívají se zavádějící slovní spojení, hodnotící či emocionálně zabarvené výroky, neadekvátně se zmiňuje etnicita. Níže najdete infografiky nejzajímavějších zjištění výzkumu.


HateFree Culture 25. 7. 2016

Online film o pomoci obětem násilí z nenávisti

Kdo a jak pomáhá v Česku a Norsku obětem diskriminace nebo násilí z nenávisti? To mapuje dvoudílný film z dílny organizace ROMEA ve spolupráci s odborem Romtiltaket magistrátu v Oslu. Představuje možnosti pomoci lidem, kteří se setkali s odmítnutím právě kvůli jejich příslušnosti k některé z menšin. Jeho autory jsou redaktor ROMEA František Bikár a reportér České televize Richard Samko.


HateFree Culture 21. 7. 2016


Agentura pro sociální začlěňování - logo

Úřad vlády České republiky - logo

eea grants

CT-V2-lgv2

Projekt HateFree Culture realizuje Agentura pro sociální začleňování, jeden z odborů Úřadu vlády ČR. Projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.